Chockhöjd trafikförsäkring
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Syftet med försäkringsreformen är att flytta över sjukvårds- och rehabiliteringskostnaderna för trafikskadade från det allmänna, försäkringskassan, till trafikförsäkringen. På detta tror Allians för Sverige sig kunna spara jättebelopp åt staten vid en valseger. Det talas om åtta miljarder kronor om året. Men för en familj med två bilar och två mopeder lär kostnaderna öka med flera tusen kronor om året.
Än värre blir det om man är någon av de hundratusentals svenskar som har bilen eller motorcykeln som hobby. Ett typfall kan vara en familj där man, hustru och barnen tillsammans har två gamla samlarbilar, två motorcyklar och en samlarmoped. Då ökar årsnotan med över 10 000 kr.
Men, säger någon, även samlarfordon sliter ju på vägar och miljö! Visst, enligt en enkät som nyligen genomförts av Motorhistoriska Riksförbundet körs landets samlarfordon i genomsnitt 88 mil om året.
Men nu var det varken vägslitage eller miljö frågan gällde utan sjukvård och rehabilitering.
Låt oss titta på konsekvenserna för några vanliga medborgare. Om vi utgår från Folksams premier kommer en kvinnlig bilägare, 67 år och bosatt i Lysekil med en Volvo V70, 2004 års modell, att få sin premie höjd från 1 139 kr till över 2 200 kr vid en högsta körsträcka på 1 000 mil/år. Om bilägaren däremot är en 19-årig man, boende i Kalix med körsträcka 3 000 mil, ökar premien från 5 470 kr till närmare 11 000 kr. Om motsvarande person bor i Stockholm ökar premien från 6 500 kr till cirka 13 000 kr.
För en motorcykel på 100 hästkrafter, som en Honda 600, ägd av en 25-årig man i Malmö, ändras premien från 9 236 till över 18 000 kr. För andra fordon, exempelvis snöskoter och moped, skulle premierna höjas ännu kraftigare, då personskador är en mycket stor del av försäkringsersättningen vid en olycka.
Är våra politiker medvetna om förslagets konsekvenser? Det verkar inte så. En partienkät som KAK nyligen genomfört ger chockerande besked. Förslagets konsekvenser verkar mer eller mindre okända.
För närvarande pågår en större utredning av det svenska socialförsäkringssystemet. Något som vi tror är både bra och nödvändigt. Frågan är då varför man föregriper utredningen genom att peka ut en viss grupp försäkringstagare som ska självfinansiera genom kraftigt höjda premier och utan det solidariska ansvar dagens socialförsäkringssystem bygger på?
Fyra miljoner väljare drabbas hårt av trafikförsäkringsförändringen om den blir verklighet. Vi fordonsägare måste se till att förslaget tas bort från dagordningen. Det gäller både nu och för all framtid. (SNB)
DEBATT
Horst Brüning är ordförande för Motorhistoriska Riksförbundet. Maria Spetz är vd för Motormännens Riksförbund. Christer Zetterberg är ordförande för Kungliga Automobilklubben. Jesper Christensen är generalsekreterare är ordförande för Sveriges Motorcyklisters Centralorganisation.