Dags att ta patienterna på allvar

Västervik2011-04-18 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Inom landstinget i Kalmar län bedrivs sedan ett antal år ett program för ständiga förbättringar i verksamheten under temat " varje dag lite bättre ". Det är personal i olika grupperingar som skapar förbättringsprojekt för sin verksamhet. Det har varit och är en viktig satsning i landstinget som behöver förstärkas, med patientinvolvering. Det talas mycket om det men det sker i för lite och osystematiskt. Ska detta bli framgångsrikt så måste det ske systematiskt och långsiktigt.

Under en nyligen avhållen patientsäkerhetskonferens hade jag möjlighet att ta del av arbetet vid ett sjukhus i Amsterdam. De hade skapat en modell med fem olika slag av patientinvolvering för att dra nytta av den unika erfarenhet som patienterna har för att utveckla kvaliteten i vården. Sjukhuset i Amsterdam arbetade med följande fem steg:

Det första steget handlar om information - det vill säga patienten vet och kan ge information till vårdgivaren. Det kan handla t ex om den egna hälsan eller om anhörigs situation, men också upplevelse av en specifik vårdsituation.

Det andra steget är där vårdgivaren konsulterar patienten om dennas åsikt och värdering - hur tycker du att man ska göra nu? Patienten får bidra med sin erfarenhet och kunskap.

Det tredje steget är när patienterna agerar rådgivare till en vårdenhet. Det kan vara att man t ex skapar ett patientråd.

Det fjärde steget är patientpartnerskap där vårdgivare och patient tillsammans fattar beslut, det kan handla om att göra vägval i en vårdsituation eller gemensamt bygga upp en fungerande behandling.

Det femte steget sjukhuset arbetade med var patienten som beslutsfattare. Det är när patienten själv fattar avgörande beslut och vårdgivaren enbart är rådgivare.

För att få dessa olika typer av patientinvolvering att fungera krävs det en lång rad av olika arbetssätt, från enkäter till fokus grupper och patientråd etc. Men också att utnyttja alla de olika möten med patienten som sker varje dag i vården.

För mig framstår det som självklart att det enda sättet för att vi ska nå en vård som på allvar är patientfokuserad och som motsvarar deras berättigade förväntningar på vården i vårt landsting måste vi ta vara på patienternas kunskaper och erfarenheter. Nu är det dags för ett sådant steg!

Debatt
Christer Jonsson (C) är landstingsråd i opposition i Kalmar läns landsting.
Läs mer om