Turismen är en allt viktigare svensk basnäring. För Västervik och regionen är den strategisk betydelsefull. Det är här nya jobb skapas, besöksnäringen tillför kulturell dynamik och gör Västervik
attraktivare att bo, leva och verka i. Därför är besöksnäringen viktig för hela näringslivet och samhället.
Men det finns ett antal hinder för att den ska nå sin fulla potential.
Det är därför dags för branschens aktörer att ta ett större gemensamt och drivande ansvar.
Sedan i våras har diskussioner förts med restaurangbranschens aktörer i Västervik och hela regionen, 14 kommuner. Främst har det handlat om att etablera ett regionalt "campus" för restaurang- och hotellnäringen i Västervik för att hantera utbildningar och branschens samverkan. Ett
lokalt spår handlar om att branschen driver och tar ansvar för destinationsutvecklingen i Västervik.
Ett branschdrivet bolag, Curate har därför bildats. Turistbranschens alla aktörer i Västervik - inklusive handel - kommer att inbjudas och erbjudas delägarskap. Under sommaren har ett hårt arbete lagts ner på en ansökan om en första YH-utbildning för kvalificerade kockar. Den är klar och lämnades in den 12 september.
Bolaget har därefter hemställt att kommunstyrelsen ska pröva frågan om att lägga ut turistbyrån på entreprenad, samt att branschen driver restaurang-, hotell- och turistutbildningar i samverkan med gymnasiet i en utbildningsstege. (Gymnasiet är huvudman på gymnasienivån men branschen hanterar karaktärsämnen på entreprenad).
Ett särskilt mål är att bedriva en modernare och effektivare destinationsutveckling. Vi vill i ett första steg dubbla Västerviks marknadsföringsbudget från 1,5 till 3 miljoner kronor. Vi vill också utveckla destinationsarbetet till en smidig och effektiv sälj- och marknadsföringsorganisation. All personal på turistbyrån förutsätts finnas kvar och tillföras tydligare stöd av hela branschen i samverkan.
Den första och viktigaste frågan för branschbolaget rör dock kompetensutveckling.
Bristen på kvalificerade kockar är stor i hela Sverige och särskilt svår i vår region. Det hotar tillväxten för hela branschen. För att svara upp mot de nationella tillväxtmålen för svensk besöksnäring behövs det enligt branschförbundet Visita upp till 4 000 nya kockar fram till 2020.
Enligt Tillväxtverkets rapport om ambitionen "Sverige - det nya matlandet" behövs också ett ökat fokus på maten kopplat till destinationsutveckling, där matarvet översätts till nationella, regionala och lokala upplevelser omkring måltiden.
Besöksnäringen i Sverige har en kraftig tillväxt och antalet sysselsatta bara inom restaurangnäringen ökade med 19 procent mätt i juni 2012 jämfört med ett år tidigare.
Vi har undersökt och haft kontakt med ett hundratal större restauranger, hotell och anläggningar i hela branschregionen. Stödet här för satsningen är hundraprocentigt.
För utbildningsdelen i
Curate, det nya branschbolaget, finns tills vidare en ledningsgrupp som i starten består av Mikael Ahlerup, ALV, Peter J Skogström, gastronomisk konsult och Leif Passmark, före detta affärsutvecklingschef på Skandia och koncernchef för Lundberggruppens dotterbolag.
Under hösten kommer den ledningsgruppen att förstärkas med en rad branschaktörer.
När det gäller Destinationsutveckling Västervik kommer en särskild ledningsgrupp att bildas av branschens aktörer i Västervik.
Initiativet kommer från Per Johansson, Gränsö slott, Roger Psajd, Västervik Framåt, och Mats Thorsman, fastighetsägare. Satsningen har stöd av branschens aktörer (restaurang och hotell), Regionförbundet, politiker och branschförbundet Visita.
Vi kommer nu att bjuda in alla aktörer i turistbranschen i Västerviks kommun till information och diskussion om den gemensamma satsningen.