De enskilda vägarna  - en viktig förutsättning för kommunens utveckling

Västervik2011-03-09 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

57 mil av vägnätet i Västerviks kommun, motsvarande sträckan Västervik - Hudiksvall förbi Stockholm, sköts till stor del av ideella krafter. Trafikverket (tidigare vägverket) och kommunen bidrar också med driftbidrag. De enskilda vägarna, är tillängliga för alla precis som det allmänna vägnätet. Trafikverket utövar också tillsyn på vägarna så att de sköts på ett bra sätt.

En vinter som denna och den förra tär extra hårt på dessa vägars ekonomi. Den årliga ersättningen räcker inte ens till snöröjning och halkbekämpning så därför kommer en uttaxering att behöva från delägarna i vägen i flera fall.

Den utredning som är på gång i kommunen kan enligt Centerns uppfattning leda till bättre kunskap och förståelse för dessa vägars betydelse och värde. Dessa vägar utgör tillsammans med det allmänna vägnätet en viktig del av kommunens infrastruktur. Utifrån denna utredning läggs sedan förslag på de ekonomiska förutsättningar som krävs för att hålla vägarna i godtagbart skick.

Vägarnas standard är avgörande för de innevånare som bor utmed vägen och vardagslivet med resor till arbete, service med mera. Det ekonomsikt viktiga skogsbrukets transporter börjar ofta på en enskild väg liksom transporterna till och från jordbruken. Många kommuninnevånare använder dessutom de enskilda vägarna för det rörliga friluftslivet.

Enligt trafikverket gör de naturliga förutsättningarna i vår kommun det betydligt svårare och därmed dyrare att såväl underhålla som göra om- och nybyggnader av vägarna, detta i jämförelse med andra kommuner i länet. Till detta skall läggas att andelen belagda vägar i vår kommun, (läs standarden), också är lägre i vår kommun än genomsnittet.

Enligt Centerpartiets mening skall det kommunala underhållsbidraget liksom den statliga bidraget baseras på den verkliga kostnaden för underhåll och skötsel av vägen. Centerpartiet förväntar sig också att det så kallade "iståndsättningsbidraget" återinföres. Detta skulle medföra att vägföreningarna också skulle kunna göra nödvändiga förbättringar av vägarna.

Alternativet, som troligtvis är betydligt dyrare, kan vara att kommunen tar över ansvaret för underhåll och snöröjning av det enskilda vägnätet på samma sätt som kommunen sköter det kommunala vägnätet.

Utredningen bör, med den kunskap vi har, åtminstone leda till att såväl det årliga driftbidraget från kommunen förbättras som att anslaget till förbättringar/ombyggnader av dessa vägar återinförs.

Debatt
Skribenterna är centerpartister. Mats Hugosson, Carl-Henrik Eriksson, Håkan Olovsson, Annette Pettersson, Evelina Eriksson, Conny Tyrberg, Johanna Pettersson, Kurt Karlsson och Björg Lorentzon.
Läs mer om