De rödgrönas förslag -  ett dråpslag mot vår landsända

I debattartikeln svarar Centerpartiets Anders Åkesson på riksdagskandidaten Jonas Löhnns (MP) inlägg som publicerades i gårdagens VT.

Anders Åkesson (C) Arkivbild: Ulrik Alvarsson

Anders Åkesson (C) Arkivbild: Ulrik Alvarsson

Foto: Ulrik Alvarsson

Västervik2010-09-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det rödgröna förslaget att införa kilometerskatt på gods är ett dråpslag mot vår landsända. Miljöpartiets riksdagskandidat i länet, Jonas Löhnn, vill idka vadslagning med mig om att det förslag till höjt bensinpris med 49 öre litern och en ny skatt på lastbilar på 14 kronor/mil som hans parti tillsammans med Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill införa. Vadet skulle bestå i att det inte skulle komma att påverka livet för oss som bor och verkar i Småland.Jonas Löhnn, jag har inget emot att slå vad i men i det här fallet avstår jag, konsekvenserna av era förslag med nya röda straffskatter är för dramatiska för att du ska få skoja bort det med snack om spel och dobbel. Om vi tar km-skatten som exempel. Den innebär att åkerinäringen i Småland drabbas av en pålaga om 600-700 miljoner kronor/år i extra skatt. I hela landet handlar det om cirka fem miljarder. På företagsnivå innebär det cirka 200 000 kronor/lastbil. För Ströms åkeri i Hultsfred innebär det 2-3 miljoner extra skatt/år. Vem tror du får betala? Självklart är det kunden. Kunden kan vara en tillverkningsindustri i Västervik, ett jordbruksföretag i Ukna eller den som handlar bröd på Coop Extra i Västervik. Åkerinäringen är redan innan de rödgrönas påfund en bransch med pressad ekonomi. Extra skatter kommer att leda till ytterligare sänkt lönsamhet vilket i sin tur innebär att byten till nyare och mer miljösmarta fordon kommer att fördröjas.För tillverkningsindustrin innebär det självklart att redan långa avstånd till sin marknad blir en än tyngre nackdel, detta oaktat om industrin heter Scania och fraktar hytter till Södertälje eller Saab Barracuda och har hela världen som sin marknadsplats. För ett företag som SÖDRA Cell skulle Löhnns nya skatter innebära en kostnad om cirka 55 miljoner/om året. Enligt Skogsforsk, skogsindustrins egna forskningsinstitut, innebär km-skatten att cirka 10 procent av den skogsråvara som i dag processas till papper, plank och energi blir olönsam att hämta i skogen. Effekten av en höjd km-skatt blir dyrare varor i affären, utslagen industri, en äldre och mindre miljövänlig lastbilsflotta och att stora mängder förnybara resurser i skogen inte tas tillvara.Jonas Löhnn och de rödgröna vill höja bensinpriset med 49 öre/litern, utan att erbjuda folk något alternativ. Alltså ingen miljösmart skatteväxling utan enbart en röd skattehöjning. Då är det bättre med den miljöbilsbonus vi införde 2007 och nu fortsätter med. Den har inneburit att antalet miljöbilar i vårt län ökat från 400 stycken 2006 till nästan 6 000 stycken i dag. För folk i vår del av landet är och förblir bilen det viktigaste transportmedlet för at kunna bo i hela länet. Det är utsläppen, inte bilarna, som ska bort!Jonas Löhnn, jag har nu med några exempel, hämtade från vår hembygd, visat på de mycket dramatiska konsekvenser som höjd bensinskatt och km-skatt skulle innebära. Vill du fortfarande slå vad med mig och länsborna om att höjt bensinpris och km-skatt inte skulle få några negativa effekter för oss som lever och verkar här?
Debattreplik
Anders Åkesson är riksdagsledamot för Centerpartiet, Kalmar län och kandiderar för omval i valet på söndag.
Läs mer om