Det finns pengar till Tjustbanan!

Tjustbanan. Roland Kronvall menar att om man kan lägga ut flera miljarder på det tveksamma tunnelbygget genom Hallandsåsen så finns det pengar till Tjustbanan. Foto: Matilda Ahl

Tjustbanan. Roland Kronvall menar att om man kan lägga ut flera miljarder på det tveksamma tunnelbygget genom Hallandsåsen så finns det pengar till Tjustbanan. Foto: Matilda Ahl

Foto:

Västervik2007-03-09 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Järnvägstunneln genom Hallandsåsen har sedan starten varit en enda lång rad av missbedömningar och felbeslut. Skandaler har redovisats inom miljömässiga och tekniska områden i såväl svenska som utländska media. Den senaste miljöförstöringen är utsläpp av 1 000 liter saltsyra häromveckan. Någon med bondförstånd borde ta sig an projektet.

Enligt Wikipedia startades Hallandsåsprojektet med ett riksdagsbeslut 1991. Det blev redan från början misslyckanden och miljöskandaler och efter ett antal år stoppades arbetet. År 2003 beslutar dock riksdagen om en nystart. Det beräknades nu kosta ytterligare 4,5 miljarder att färdigställa tunnlarna (det ska bli två parallella tunnlar) med en ny planerad färdigtidpunkt 2012. Om tiden hålls blir det 16 års försening mot ursprunglig plan.
Inkluderat dessa nya pengar är bygget nu budgeterat till 7,5 miljarder, det blir ungefär 880 000 kronor per löpmeter. En av grunderna till beslutet 1991 var att tunneln skulle ge en tidsvinst på drygt 20 minuter på sträckan Malmö-Göteborg. Denna tidsvinst har man nått för länge sedan genom att köra X2000-tåg över Hässleholm. Tunnelprojektet verkar nu ha utvecklats till ingenjörernas prestigekamp mot naturen. Man måste vinna. Till varje pris.

Det värsta och mest tragiska ur nationell synpunkt är att pengar försvinner som skulle vara till mycket större nytta i andra järnvägsprojekt. Tjustbanan är en järnväg som är absolut nödvändig för att Västerviksregionen ska kunna utvecklas i positiv riktning. Framför allt kan en modern bana ge närhet till fjärde storstadsregionen. Denna järnväg skulle kunna byggas om till en framtidsorienterad standard för en mindre summa än den som nu är anslagna för att slutföra Hallandsåsprojektet. I det perspektivet är det svårt att förstå regeringens och Banverkets förhalning av nödvändiga beslut beträffande Tjustbanan. Det är en taktik som man kan anta syftar till en nedläggning. Om man nu i dessa maktcentra beslutat sig för att kroka av avkroken Västervik för gott så finns i så fall andra projekt där pengarna skulle göra större nytta än att grävas ned i Hallandsåsen.

Hallandsåstunneln är Europas och kanske världens största fiasko i modern tid. Det skulle man dock kunna vända till något positivt. Tunneln skulle kunna bli en av Sveriges största turistattraktioner, den drar redan till sig många turister. För blygsamma pengar skulle man kunna använda det rykte den nu skaffat sig i marknadsföringssyfte. Man kunde ha en utställning av de misslyckade magnumborrarna och köra guidade turer i glasade spårvagnar en bit in i tunneln där man kunde följa felsatsningarna i tid och rum.
Bondförstånd är bristvara i många sammanhang. Ronny Eriksson skulle som konsult med en av sina jordnära axiom "det är aldrig för sent att ge upp" kunna få ett ärbart slut på Hallandsåsprojektet och ge resurser till viktigare järnvägssatsningar.
DEBATT
Roland Kronvall, Västervik, är småföretagare i turistbranschen.  
Läs mer om