Det ska vara enkelt att göra hälsosamma val!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Till skillnad från ledarskribenten är vi socialdemokrater stora tillskyndare av att konsumenter nu ska få en mer allsidig och rättvisande information om vad maten vi äter innehåller. Vi socialdemokrater i Europaparlamentet är dock inte ensamma om detta, utan EU-kommissionen, samtliga medlemsländer inom EU och Europaparlamentets samtliga partigrupper står bakom den nya lagstiftningen.
Men varken vi socialdemokrater eller någon annan vill förbjuda någon att äta onyttig mat. Självklart inte.
Men företag ska inte få vilseleda konsumenter. Ett vanligt knep i branschen i dag är att lyfta fram en enskild ingrediens som är nyttig för att ge konsumenten intryck av att det är en nyttig produkt. Tillverkaren skriver med mikroskopiska bokstäver att brödet innehåller stora mängder socker, samtidigt som man med stora feta bokstäver upprepade gånger i reklam och på förpackningen lyfter fram att det innehåller några gram fibrer.
Ett annat knep är att skriva att produkten innehåller "1/3 mindre socker". Utan att producenten talar om vad man jämfört med. Ett tredje knep som livsmedelsföretag använder för att vilseleda konsumenter är att är att skriva "90 procent fettfri" istället för "10 procent fett".
I och med EU:s nya regler kan det bli slut på den här typen av vilseledande marknadsföring. Hälsopåståenden måste i fortsättningen kunna beläggas vetenskapligt. Konsumenter ska enkelt kunna handla nyttig mat, utan att riskera komma hem med sockerbomber för att man inte hade med sig förstoringsglaset i butiken.
Varken konsumenter eller livsmedelsföretag är dumma. Vi vet alla att man inte ska lita på reklam. Ändå påverkas vi av den. Det är därför företag lägger stora summor på just reklam och marknadsföring. Det är för att företagen upptäckt att vi hellre tar ett bröd som framställs som nyttigt i bröddisken som de försöker få även mycket sockerrikt bröd att framstå som nyttigt.
Snart kan EU ha en tuff lagstiftning mot vilseledande marknadsföring av mat. Det gör det enklare för EU:s konsumenter. Men också för företagen blir det enklare. De nya reglerna gäller i hela unionen, vilket gör att företagen slipper hålla reda på 25 olika lagstiftningar. Den nya märkningen av livsmedel i EU gör det därmed både enklare för både konsumenter och företag.Svar:
Om det står på en vara att den är 90 procent fettfri så är det förstås sant, om den nu innehåller 10 procent fett. Förbud löser inga problem. Och om nu Åsa Westlund är så sugen på att förbjuda vilseledande information så kunde hon börja med att be sin egen partisekreterare ställa in hela valrörelsen.
BREV TILL LEDARSIDAN