Digitalisering förklarar färre besök

Västervik2013-12-05 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Antalet besökare på Västerviks Turistbyrå har minskat. Det är en trend på många svenska turistbyråer där den logiska orsaken är digitaliseringen. Det blir allt vanligare att söka information på Internet. Rådhuset en strategiskt vald byggnad, en central placeringen där våra besökare rör sig för att shoppa, äta och uppleva skärgådsstaden. Vi får många positiva reaktioner på att Rådhuset är tillgängligt för allmänheten.

Det är en kulturminnesskyddad byggnad, vilket innebär att all fasadskyltning kräver bygglov från både Länsstyrelsen och Miljö- och byggnadskontoret. Det har varit en lång process, med många begränsningar. Nästa höst ska en omfattande renovering påbörjas och i planen ingår en efterlängtad lösning för permanent skyltning.

När det gäller parkeringsmöjligheter finns det flera alternativ inom kort gångavstånd, till exempel Åhlénshusets parkeringsgarage, Ellen Key, Mejeriet med flera. Även om det kom sent på säsongen, sattes det upp skyltning med hänvisning från parkeringsplatserna i centrum.

Vi har haft nästan 30 000 besökare i år och satsar på en ny responsiv webb för att kunna möta efterfrågan på information direkt i mobilen.

Läs mer om