Eco-driving minskar olyckorna

Imorgon, den 15 november, är det Trafikoffrens dag. För att uppmärksamma detta vill vi peka på Eco-driving som en metod för att minska antalet olyckor i trafiken. De skador som kan uppstå skapar lidande hos den som drabbas men leder också till stora kostnader för samhället. Personskadeförbundet RTP, motororganisationen FMK, Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR) och Gröna Bilister menar att både miljön och minskat antal trafikolyckor gynnas av Eco-driving.

Trafikfrågor diskuteras i debattartikeln.Foto: Scanpix

Trafikfrågor diskuteras i debattartikeln.Foto: Scanpix

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Västervik2009-11-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Eco-driving är sedan tio år en välbeprövad och verkningsfull metod för att minska antalet olyckor i trafiken. Genom att köra sparsamt minskar man både klimatpåverkan, sparar pengar och förbättrar trafiksäkerheten. Utbildning och information om eco-driving är därför en väg till både en positiv inverkan på miljö och säkerhet för dig och dina medtrafikanter. Vilken bil du än har kan du med några enkla knep minska bränsleförbrukningen. Planera också din körning och håll avståndet till bilen framför så minskar du avsevärt risken att vid en hastig inbromsning köra in i den framförvarande bilen. Trafikolyckor ger upphov till personskador i en omfattning som gör dem till ett väsentligt folkhälsoproblem. Årligen skadas cirka 35 000 personer i trafiken i Sverige. Rehabiliteringen kan bli lång och medför ofta stora kostnader för samhället men också för den enskilde både vad gäller ekonomi och försämrad livskvalitet. Det är ingen orimlig tanke att du själv eller någon du känner någon gång kan komma att behöva stöd från samhället i form av vård, rehabilitering, sjukpenning, sjukersättning eller hjälpmedel. Den traditionella strategin för att öka trafiksäkerheten är att ställa krav på den enskilde trafikanten att följa regler och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken. Vi anser att den bästa effekten nås genom att i  stället på ett tydligt markerat sätt arbeta med den enskilde trafikanten. Alla erfarenheter ger vid handen att bästa resultat uppnås om den enskilde upplever att man är en viktig länk i ett förändringsarbete. Det gäller att motivera den enskilde till att bete sig på ett annat sätt i stället för att tala om för någon att man ska göra på ett visst sätt. Vi anser därför att det är viktigt att alla aktörer används för att göra medborgarna kunniga om på vilket sätt vi kan förbättra trafiksäkerheten för att undvika att människor skadas eller avlider. Vi vet att farten dödar. Det är därför viktigt att hålla hastighetsgränserna. Att köra 110 km/tim i stället för 90 drar dessutom till exempel 20 procent mer bränsle. Den tid du sparar är minimal i förhållande till de risker du utsätter dig och andra för samt den miljöförstöring du orsakar.I de flesta fall blir den person som råkar ut för en olycka återställd efter en tids rehabilitering. För vissa tar det längre tid och en del blir aldrig helt återställda. Efter en olycka har du behov av en rehabiliteringsperiod. För vissa tar det längre tid och en del blir aldrig helt återställda. Det krävs först att man blir rehabiliterad tillbaka till livet innan man kan återgå till arbetsmarknaden. Det behövs ett individperspektiv på rehabiliteringen istället för dagens myndighetsperspektiv. Vi föreslår därför att det införs en livsinriktad rehabilitering, för både liv och arbete där den enskilde individens behov och förutsättningar styr rehabiliteringsprocessen. Den största insatsen skulle dock vara om antalet skador i trafiken minimerades. Det görs en hel del genom sänkning av hastighetsgränser, bättre bilar och förbättrade vägar. Detta tycks dock inte vara tillräckligt. Låt oss därför arbeta gemensamt för att motivera till ett annat beteende i trafiken. Genom ganska enkla åtgärder kan vi alla medverka till en bättre miljö, sparade pengar och minskat antal döda och skadade. Det beror på oss hur framtiden ska se ut.
Debatt
Berit Johansson är förbundsordförande för Sveriges Trafikskolors Riksförbund (STR), Cecilia Carlqvist är verkställande direktör för Gröna Bilister, Pelle Kölhed är förbundsordförande för Personskadeförbundet RTP och Bengt Wiktorsson är verkställande direktör för FMK.
Läs mer om