Eleverna förtjänar bättre

Misslyckande. Att den nya lärarutbildning som sjösattes 2001 är ett stort misslyckande blir allt tydligare. Många kritiserade den redan på utredningsstadiet, bland annat uppmärksammades nedprioriteringen av ämneskunskaperna. Men den dåvarande regeringen lät sig inte påverkas av kritiken - tvärtom.

Västervik2007-02-17 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Att lägga mindre vikt vid ämneskunskaper och större vikt vid allt möjligt annat var ju helt i linje med socialdemokratisk skolpolitik, där skolan är ett medel för att uppnå en massa politiska mål. Om eleverna faktiskt lär sig något är inte så viktigt och då blir det förstås heller inte viktigt att lärarna har tillräckliga kunskaper att förmedla.
Nu har de första kullarna lärare med den nya utbildningen kommit ut på arbetsmarknaden och problemen blir allt tydligare.
Alla är missnöjda. Lärarstudenterna har kritiserat utbildningen. De tycker inte att de lär sig tillräckligt. Högskoleverket har kritiserat den. Avnämarna - alltså de kommuner och skolor som ska anställa de utbildade lärarna - har kritiserat den. Och nu sällar sig lärarfacket till kritikerna.

Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, har redan tidigare kritiserat den utformning lärarutbildningen har. Nu går hon och LR ett steg längre och kräver politiska åtgärder. I en artikel på DN debatt i veckan konstaterade Fjelkner att LR stödde den nya lärarutbildningen när den infördes, men nu tvingas konstatera att nu går det inte längre. Något måste göras.
Fjelkner har fullkomligt rätt. Det här går inte längre.
Vi kan inte ha en lärarutbildning där det finns nästan 400 olika examensvarianter - något som gör det helt omöjligt att hitta lämpliga tjänster. Därför går många nyutexaminerade lärare direkt från lärarhögskolan till arbetslöshet, och många som får jobb måste undervisa i ämnen de inte är utbildade i. Annars går det inte att få ihop en tjänst.

För den tidigare regeringen var detta möjligen inte något problem. Nu är det annorlunda. Regeringen och skolminister Jan Björklund talar mycket och klokt om behovet av höjd kvalitet i skolan. Kompetenta och välutbildade lärare är en självklar del i en sådan politik. Därför måste regeringen genast agera i fråga om lärarutbildningen.
Svenska elever förtjänar en skola med kvalitet. De förtjänar välutbildade lärare, och den nya lärarutbildningen levererar inte det.
Läs mer om