Eleverna förtjänar välutbildade lärare
Lärarutbildningar i kris. Universitetskansler Sigbrit Franke (till höger) slår larm om den urspårade lärarutbildningen. Foto: Anders Wiklund/SCANPIX
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det säger universitetskansler Sigbrit Franke tillsammans med några andra framstående företrädare för den svenska universitetsvärlden. Allt går att läsa i tre nya specialstudier från Högskoleverket, de sammanfattades på DN Debatt på tisdagen och kan läsas på www.hsv.se.
Högskoleverket utvärderade nämligen lärarutbildningen för ett par år sedan och deras kritik var svidande. I princip var ingen nöjd. Studenterna på lärarutbildningarna var missnöjda, lärarna på lärarhögskolorna var missnöjda och avnämarna - de som anställer de färdiga lärarna - var missnöjda.
Kraven var för låga, examinationen fungerade inte och vissa viktiga moment saknades helt eller delvis i undervisningen.
Nu följs denna utvärdering upp och ett antal åtgärder föreslås i de studier som Högskoleverket nu presenterat.
Högskoleverkets studier föranleder några viktiga påpekanden. Den ena är - som när det gäller i stort sett alla problem inom skolan - att lärarutbildningens kvalitetsproblem inte är någon tillfällighet. Det har inte "bara blivit såhär". De låga kraven i lärarutbildningen är ett resultat av en medveten socialdemokratisk utbildningspolitik, där kunskap nedprioriterats i alla led. Lärare med sämre ämneskunskaper förmedlar sämre ämneskunskaper till sina elever, och det är så socialdemokratiska utbildningspolitiker under de senaste decennierna har velat ha det. Skolans roll som kunskapsförmedlare har helt fått stå tillbaka för allehanda politiska syften.
Det andra påpekandet handlar om hur ogrundat skolminister Jan Björklunds envisa tjat om att skolor inte ska få ge fasta anställningar till obehöriga lärare är. Björklund är väl medveten om problemen med lärarutbildningen, ändå envisas han med att kräva genomgången sådan för fast tjänst. Trots att flera undersökningar - bland annat en som Sveriges Kommuner och Landsting gjorde för något år sedan - visar att det inte finns något samband mellan elevernas resultat och andelen (formellt) behöriga lärare.
Lärare ska vara välutbildade. De ska ha goda ämneskunskaper. Men staten ska inte reglera kommunernas och friskolornas rätt att anställa den de finner lämpligast. Även om vederbörande alltså saknar statligt legitimerad lärarexamen. Den icke behöriga kan var mera kompetent.