Lärarförbundet rankar sedan 2002 Sveriges bästa skolkommuner för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. Det gör vi för att sätta ljuset på vad som behöver göras för att skapa en skola med hög kvalitet som är likvärdig för alla elever. Såväl framgångsfaktorer som brister lyfts fram i rankningen.
Vi vill också att rankningen ska inspirera kommuner att satsa på dem som skapar den goda skolan - elever, lärare och skolledare. Till grund för rankningen ligger fjorton kriterier som vi anser viktiga för att bedöma skolans förutsättningar och resultat. Rankingen bygger i huvudsak på offentlig statistik som kommunerna själva rapporterat in för 2011, statistik från SCB samt enkät till Lärarförbundets avdelningar.
Bristande likvärdigheten i skolan är en av Sveriges största utmaningar. Det får aldrig spela roll om man bor i Västervik eller Kalmar, eller går i en skola i ena eller andra delen av kommunen. Föräldrar ska kunna känna sig trygga med att barnen får den bästa utbildningen oavsett var de bor.
Det viktigaste kommuner kan göra för att skapa en likvärdig skola för alla elever är att styra resurserna utifrån varje elevs behov. Rätt resurs till rätt elev på rätt plats måste gälla för alla skolhuvudmän. Lyckas man styra resurserna på rätt sätt kan lärare få mer tid att vara just lärare, stötta och coacha varandra. På så sätt skapar vi en skola i världsklass.
Och en bra förskola och skola väger tungt för familjer som väljer bostadsort och för företag som vill etablera sig i en kommun. Bästa skolkommunrankingen är ett verktyg för kommunerna att locka dessa målgrupper.
Kloka kommuner inser att allt börjar med en bra skola. Det handlar om att prioritera och våga välja skolsatsningar för att attrahera nya kommuninvånare. Kommunpolitikerna måste inse att man inte kan bortse ifrån värdet i att vara en framgångsrik skolkommun.