Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Regeringen har presenterat ett förslag om en legitimation för förskollärare och lärare. Legitimationen ska träda i kraft 1 juli 2012 och regeringen avsätter 260 miljoner per år när systemet är fullt utbyggt. Med anledning av regeringens förslag har Lärarförbundet i Västervik valt att kommentera delar av förslaget:Endast den som har yrkeslegitimation får ges fast anställning som lärare eller förskollärare. Huvudingången till lärar- eller förskollärarlegitimation är att personen har en examen från någon lärar- eller förskollärarutbildning. Vi anser att alla lärargrupper borde ingå i förslaget. I den nya skollagen undantas yrkeslärare och modersmålslärare från kravet på examen för att få fast anställning. Även fritidspedagoger utesluts från lärargruppen som ges legitimation. Detta är mycket synd, ska man höja kraven, och statusen, för en hel yrkeskår kan man inte undanta vissa grupper.En introduktionsperiod på ett år med mentor införs för lärare. Att som nyutbildad lärare få råd och stöd av en mer erfaren kollega gynnar både läraren och eleverna. Mentorskap för nyutbildade lärare är i sig inget nytt, det har funnits avtal om detta i Västervik sedan drygt tio år tillbaka. Men villkoren för att vara en bra mentor måste tydliggöras, i dag saknas i första hand tiden för att hinna med ännu en arbetsuppgift.För att finansiera systemet med lärarlegitimation satsar regeringen ungefär en kvarts miljard kronor om året kommande år. Det bra att förslaget åtföljs av pengar för att det ska gå att genomföra. Dock måste pengarna öronmärkas så att de inte försvinner till andra kommunala utgifter.Regeringens besked om en lärarlegitimation kommer i en tid när läraryrkets attraktivitet är låg och många unga inte ser en framtid i läraryrket.Det kommer att krävas omkring 50 000 nya lärare i Sverige bara de kommande åren. Västervik är inget undantag, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar finns ett stort rekryteringsbehov under den närmaste tiden. Förutom en lärarlegitimation kommer det att krävas andra insatser av kommuner och fristående skolansvariga. Lärare behöver betydligt högre löner, bättre möjligheter att planera sitt arbete, tydligare arbetsinnehåll och en förbättrad arbetsmiljö. Förslaget om lärarlegitimation är en bra början men det räcker inte hela vägen.
Debatt
Styrelsen för Lärarförbundet i Västervik är skribenter till debattartikeln.