En kampanj som inte borde behövas

Välståndets förutsättning. En kampanj om fri företagsamhet - ska det verkligen vara nödvändigt i ett land som styrs av en borgerlig regering? Ja, det tycker uppenbarligen Svenskt Näringsliv, som just dragit igång kampanjen Fri Företagsamhet, med annonser, hemsida (www.friforetagsamhet.se) och en massa andra aktiviteter.

Västervik2007-05-22 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Och Svenskt Näringsliv har rätt - dessvärre, frestas man tillägga. Att försvara den fria företagsamheten är långt ifrån självklart i Sverige. Vi behöver uppenbarligen ständigt påminnas om att den fria företagsamheten inte är en märklig och lite suspekt verksamhet på marginalen, en verksamhet som "andra" håller på med och bli rika på. Vi tror gärna att det är den offentliga sektorn som är alltings motor, men vi glömmer bort förutsättningarna för att den över huvud taget ska kunna existera.
Det är den fria företagsamheten som är förutsättningen för vårt välstånd. Det är företagsamheten som är förutsättningen för att vi ska tjäna så mycket pengar att vi kan betala in den skatt som ska finansiera de offentliga välfärds- och bidragssystemen. Det är företagsamheten som driver utvecklingen och som ger människor möjlighet att förkovra sig och förverkliga sina livsdrömmar.

Några lyckas över all förväntan. De skapar företag och förmögenheter som finns kvar efter generationer. Många misslyckas. De flesta lyckas sådär lagom bra, de sliter hårt, tjänar inte särskilt mycket pengar, men de kan ändå inte tänka sig en annan tillvaro än att vara företagare. Frihet, ansvar och obegränsade möjligheter - det är det som lockar den som startar eget.
I Svenskt Näringslivs kampanj ingår ett antal "ambassadörer", som ger sin syn på och sina erfarenheter av företagande. Majken, sex år, har redan insett att det där med att vara egen företagare inte är så alldeles enkelt. Majkens mamma har en affär, och Majken säger: "Hon har sån där moms en gång i månaden tror jag, då är hon lite arg."
Majken sätter fingret just precis på det som är kärnfrågan, nämligen politikernas ansvar för att skapa villkor som gynnar företagande. Om exempelvis Majkens mamma slapp tillbringa så mycket tid med blanketter, skatteinbetalningar och annat pappersjobb så skulle hon få mera tid att utveckla sitt företag. För att inte tala om att hon skulle hon slippa att bli arg.
Företagsklimatet i Sverige kan bli otroligt mycket bättre än vad det är. Förhoppningsvis tar näringsminister Maud Olofsson till sig budskapet i Svenskt Näringslivs kampanj.
Läs mer om