En skola för alla

"Alla barn ska efter sina förutsättningar kunna lyckas i Sverige, oavsett om man är född här, när man kommit till Sverige eller var ens föräldrar kommer ifrån. Ungdomar är olika, därför måste skolan välkomna mångfald", det skriver Folkpartiets partisekreterare i debattartikeln nedan.

Västervik2012-06-11 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kunskap öppnar nya möjligheter för människor. Kunskap lägger också en god grund i ett samhälle. Det behövs också bildade människor för att värna om demokrati, humanism och kreativitet. Det är viktigt att kunna höja kunskapskraven och samtidigt ge alla elever en chans att lyckas.

Alla elever har rätt till stöd, stimulans och utmaningar. Det gäller både elever som halkar efter i undervisningen och elever som är mycket studiebegåvade. Därför har vi också bland annat infört den så kallade Läsa-skriva-räkna-satsningen. Men det är viktigt att inte glömma att olika elever har olika behov.

I dag är nästan 10 procent av eleverna i grundskolan födda utomlands. För dessa elever kan det vara svårare att nå grundskolans mål. Endast 63 procent nådde gymnasiebehörighet 2010 - en trend som förvärrats de senare åren. Det kan finnas fler orsaker till det, men för att kunna hjälpa dessa barn måste vi ställa högre krav på mottagandet i den svenska skolan.

För några veckor presenterade regeringen ett paket med åtgärder. För det första ska kunskaperna hos elever med internationell bakgrund kartläggas. Ambitionerna för nyanlända elever måste höjas. I dag placeras nyanlända elever i allmänhet i den årskurs de åldersmässigt tillhör, även om elevens kunskapsnivå är betydligt lägre. Detta behöver förändras. Individuella bedömningar ska göras över nyanlända elevers kunskapsnivåer.

För det andra kan det behövas mer tid för undervisning. Därför föreslår vi att skolplikten bör kunna förlängas till 18 års ålder för nyanlända. Även fler lektioner kan behövas men också att skolorna ska kunna prioritera vissa ämnen före andra. Exempelvis genom att under en period kunna välja att prioritera matematik eller svenska språket före andra ämnen.

För det tredje, är det viktigt att vi blir bättre på att bemöta elever med olika behov och förutsättningar. Vi måste se över dagens system. Ska vi till exempel ha kvar ämnet svenska som andraspråk? Hur ska behörighetsreglerna se ut för lärare att undervisa i svenska för nyanlända? Regeringen har tillsatt en utredare som ska se över dessa frågor och när vi får del utav utredningens bedömningar bör vi snarast komma vidare med detta.

Alla barn ska efter sina förutsättningar kunna lyckas i Sverige, oavsett om man är född här, när man kommit till Sverige eller var ens föräldrar kommer ifrån. Ungdomar är olika, därför måste skolan välkomna mångfald. Varje elev ska mötas av höga förväntningar och krav, men också stöd och hjälp. Stimulerande utmaningar ska ges åt var och en efter förutsättningar och behov.

Debatt
Läs mer om