Vi som arbetar kommunövergripande inom förskola och skola med stöd till personal, barn och elever i behov av särskilt stöd och deras familjer ser med stor oro att barn- och utbildningsnämnden har minskat sin budget med 25-35 miljoner kronor i år.
Vi ser redan i dag, innan neddragningen, hur man på skolor kämpar för att kunna ge ett individuellt anpassat stöd till elever, som av olika anledningar riskerar att inte klara målen. I vår nämndordförandes inlägg (i VT den 12 och 13 januari) anar man att han tänker sig en möjlig effektivisering av undervisningen. Vi ser med oro på hur minskade resurser i förskola och skola minskar möjligheterna till flexibla lösningar för barnen. Vi ser tydligt hur olika alla barn är och hur det är nödvändigt att finna olika individuella lösningar för barnen. De krympta resurserna tvingar fram standardlösningar som kan passa vissa barn men bli ödeläggande för andra. Barn i behov av särskilt stöd i förskola och skola behöver och har rätt enligt skollagen till individualiserat stöd.
Den sänkta barnomsorgs- och elevpengen leder till minskad grundbemanning i förskola och skola. De små enheterna kan ofta inte minska bemanningen för att de då slutar att fungera, det vill säga, de kan inte ha öppet de tider som barn och elever är garanterade omsorg eller undervisning. Alltså blir det de stora enheterna som kommer att drabbas hårdast med större barn- och elevgrupper som följd. Detta gör det svårare, näst intill omöjligt, att möta varje elev efter deras behov, förutsättningar, förmågor och intressen. Den skollag som gäller från sommaren 2011 poängterar starkt att skolan är skyldig att se till att elever möts just av detta.
Vi vill framhålla att flera forskningsresultat visar att det finns ett samband mellan gruppstorlek, resurser i form av personaltäthet och resultat för yngre barn och barn med sämre förutsättningar utifrån social bakgrund.
Att se möjligheter med det pedagogiska perspektivets betydelse före det ekonomiska perspektivet är nödvändigt och en utmaning. Ytterligare en slutsats från forskning är att satsningar på förskolan potentiellt har stor betydelse för senare studieresultat.
Kommunens vision är inkludering det vill säga att alla barn och ungdomar så långt som möjligt ska ha rätt att gå i sin egen hemklass. Från att som elev ha varit i en särskild undervisningsgrupp som till 1 juli 2012 kommer läggas ner kan steget vara långt till att börja i en "vanlig" klass.
Vi oroar oss för samtliga elevers skolgång som med all säkerhet kommer präglas av mindre vuxenbemanning. En ny skollag har trätt i kraft vilket bland annat stärker barns rätt till en skolmiljö som präglas av trygghet och studiero men det kräver också resurser. Lärare kommer att ha samma krav på sig som innan, dock med mindre förutsättningar att förverkliga dem. Vi ställer oss frågande till hur skolorna med minskade pengar kommer att kunna tillgodose detta.
I vårt arbete möter vi familjer som är förtvivlade över hur det ska gå i framtiden. Vi möter barn som inte längre tror på möjligheterna till ett gott liv som vuxna. Dessa barn och deras föräldrar samarbetar med förskollärare, lärare och annan personal i förskola och skola som verkligen försöker arbeta utöver det möjligas gräns för att finna goda lösningar som skall ge "Lust att lära - Rätt att lyckas" som är barn och utbildningsförvaltningens vision.