För ett nationellt konkurrenskraftigt Sverige i framtiden krävs en insikt om lokal potential. Regeringen avser att för framtiden stärka skolan genom en rad reformer, nyligen meddelades att de tillför 18 000 nya platser inom utbildningssystemet. Men fler platser ökar inte medvetenheten hos unga om vilka möjligheter som finns och de förutsättningar som krävs.
Många unga drömmer om att arbeta på stora internationella företag med många möjligheter. Men för att arbeta på ett globalt företag är det inte nödvändigtvis så att man behöver arbeta i en storstad.
I Västerviks kommun finns många företag, såväl stora som små- och medelstora, och mycket görs för att förbättra företagsklimatet på orten. Men det behövs även insatser för att förändra tänket hos ungdomar och synliggöra potentialen för en framtida arbetsmarknad där man bor och lever.
Handelskammaren startar därför nu i höst projektet Trampolinen, som syftar till en långsiktig samverkan mellan företag och skolungdomar på samma ort. Ett företag fungerar som fadder till en högstadieklass under deras tre skolår, från 7:an till 9:an. Där träffar sker omväxlingsvis på fadderföretaget och besök i skolan. Det är viktigt för unga att ha förebilder i verkligheten och att ett intresse för arbetsmarknaden skapas tidigt.
Med tanke på dagens interaktiva kommunikationsmedel, till exempel Facebook, så fungerar unga som ambassadörer för sin region. Det är en viktig kanal för att attrahera arbetskraft. För att säkra kompetensförsörjningen, krävs en långsiktig samverkansstrategi, vilket projekt som Trampolinen är en del av.
För eleverna handlar det om att skapa relationer som är till gagn för alla inblandade, och klivet in i vuxenvärlden blir enklare när de får större kunskap om olika valmöjligheter ute i näringslivet. De får information om vilka arbetsuppgifter som finns på företag och vilken utbildning som krävs för dessa. Genom positiv påverkan intresserar man elever för ett yrkesval inom industri och näringsliv.
För företagets del finns det många positiva effekter av ett sådant samverkansprojekt som Trampolinen. Det bidrar till att stärka varumärket i regionen och attrahera framtida arbetskraft, samtidigt som företaget får en insyn i skolan som ökar förståelse från båda hållen. Skolans medvetenhet om näringslivets behov ökar och en mer långsiktig relation med de lokala företagen skapas.
Projekt som Trampolinen bidrar till att visa på ortens betydelse och potential som attraktiv arbetsmarknad. Unga ser möjligheterna på orten och blir välbehövliga ambassadörer och det kan på längre sikt bidra till arbetsmarknadstillväxten och att det finns rätt människor på rätt plats i förhållande till företagen på orten. Därmed kan den regionala tillväxten öka och i sin tur även hela Sveriges konkurrenskraft stärkas.