Ett ovälkommet systemskifte?

Västervik2007-01-08 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommer vi nu att få bevittna ett ovälkommet systemskifte? Under många år har alliansens politiker talat om förståelsen för bilfamiljernas pressade situation och höga kostnader. I första hand är det moderaterna och kristdemokraterna som med rätta kritiserat den för höga bensinskatten, skatt på skatten, förslag till biltullar och nya vägavgifter ovanpå de redan höga men numera ej specialdestinerade specialskatterna.
Men även till exempel folkpartistiska riksdagsmän från Norrland har rutit mot sin Stockholmsbaserade ledning om de orimliga kostnaderna i vårt glesbefolkade land. Centern har gång på gång talat om att hela landet måste leva och bland annat krävt höjda reseavdrag.
Detta gav hopp åt många pressade bilhushåll. Bensin och dieselskatten var den fråga som ekonomiskt oroade flest svenskar under 2006, det visade flera undersökningar.

Över 1 100 000 svenskar skrev inför valet under de krav på sänkt bensinskatt som nätkampanjen www.bensinskatteuppror.se ställde. 100 000-tals protestmejlade Per Nuder. Allt detta är ganska naturligt då Sverige tillhör EU:s verkligt utpräglade glesbygd men har samma bränsle och fordonsskatter som det tättbefolkade Centraleuropa.
Av löftena om sänkt bensinskatt blev det en bensinskattehöjning med 9 öre och sänkta värden på reseavdragen. Innan valet talade alliansen om förståelse för bilfamiljernas pressade ekonomiska situation. Nu talar man om att införa allehanda vägtullar för att "få pengar till nödvändiga vägbyggen". Trots att vi redan årligen betalar 70 miljarder in för mycket i specialskatter på bilar och bilbränslen.

Men ett vallöfte på trafikområdet tänker Alliansen tydligen hålla. Det om att lyfta ut bilhushållen ur det allmänna trygghets- och välfärdssystemet. Och lägga nya specialskatter på de obligatoriska trafikförsäkringarna. Detta system förklarade man aldrig före valet - det fanns bara med som en fotnot i budgetmotionen från moderaterna. Inte ens de egna riksdagsmännen visste vad som komma skulle. Man kan förutspå en opinionsstorm när exempelvis effekterna för mc-intresserade ungdomar väl blir kända.
För bilhushållens del så ser det verkligt mörkt ut inför 2007. Frågan är vad som håller på att hända. Är det ett rent systemskifte på gång inom allianspartierna? Tänker man försöka övertrumfa den "rödgröna rörans" mest bilfientliga extremister i jakt på dem som själva organiserar, finansierar och sköter sina transporter?
Eller är det av ren okunskap som denna nya utveckling drivs fram av stockholmska innerstadstjänstemän på partikanslierna? Om denna nya kurs inom trafikpolitiken får genomslag kommer många av alliansväljarna att känna sig grundlurade.

Vi har begärt tid för uppvaktning av finansminister Anders Borg för att förklara våra synpunkter och diskutera problemen.
Vad tänker alliansens riksdagsmän göra åt denna nya förkastliga kurs? Riksdagsmännen är förankrade bland väljarna i vårt långa glesbefolkade land - där trängselavgifter inte precis är det första man önskar när man brottas med bensinnotorna i hushållsekonomin?
DEBATT
Kenneth Winsborg är talesman <A href="http://www.bensinskatteuppror.se">www.bensinskatteuppror.se</A>.&nbsp;
Läs mer om