Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vad väntar alla Västerviks politiker i allmänhet och skolpolitiker i synnerhet på? Vårt kommunalråd Harald Hjalmarsson väntar enligt sitt debattinlägg (Håll isär mål och medel i skoldebatten, VT 8/4) på att yttre makter ska lösa våra bekymmer. I senaste kommunfullmäktiges inledande ungdomsfullmäktige önskades de närvarande ungdomarnas åsikt i den inledande "utskottsrundan".Det är utmärkt att ungdomar rådfrågas, så varför inte permamenta det i ett barn- och ungdomsråd.Samtidigt med att politikerna önskar hjälp, så har de en hyfsad bild över skolans och måluppfyllelsens problematik i vår kommun.Jag undrar vad ni politiker väntar på? Det känns som om ni blundar och hoppas att faran ska blåsas över. Det kommer den inte att göra. Min amatörmässiga analys utifrån Skolverkets databas http://www.jmftal.artisan.se/frame_ex.htm visar att kommuner som på ena eller andra sättet belastas av faktorer som försämrar möjligheten till hög måluppfyllelse ändå lyckas. Faktorer som resurser, andel behöriga lärare, glesbygd, genomsnittlig inkomst och genomsnittlig utbildningsnivå kan inte enbart förklara låg respektive hög måluppfyllelse. Min slutsats är att det som kan motverka belastande faktorer är visioner, högt satta mål, rejält ledarskap och en fungerande organisation. Politiker, förvaltning, skolledare, skolpersonal, föräldrar och elever måste öppna ögonen och samla mod att bemästra problemen i skolan.Varför gäller inte Strategisk plan 2008-2010, Skollagen och Kommunallagen i Västerviks kommun avseende våra skolor? Jag ställde denna fråga till dig Harald Hjalmarsson i min replik till dig (VT 15/4) och du har ännu ej bemödat dig att svara vare sig i en replik eller på annat sätt. Det gör mig mycket fundersam, för det är ett hyfsat allvarligt påstående.Skolverket genomför sin inspektion i höst. När jag surfade in på deras hemsida (www.skolverket.se) igår, så läste jag om deras inspektion i Sollentuna. Skolverket ansåg att kunskapsresultaten behövde förbättras. Nyfiket tog jag fram de första resultaten i inspektionsrapporten, nämligen måluppfyllelse (godkänd) i åk. 5. År 2007 var den 95,6 procent i svenska, 96,1 procent i engelska och 94,8 procent i matematik. Jag undrar vad skolverkets inspektörer tycker om motsvarande måluppfyllelse i Västervik med 72,5 procent i svenska, 80,7 procent i engelska och 65,7 procent i matematik. Utan att vara en matematiskt snille så har jag räknat ut att det blir tummen ned.Vad väntar jag på? Jag väntar på att processen med att till det yttersta inspirera, engagera och motivera våra barn och ungdomar ska påbörjas. Jag väntar på att vuxna ska börja agera som vuxna och ta ansvar. Jag väntar på den dag när kommunens barn och ungdomar får den vuxenvärld de förtjänar. Då får vi de barn och ungdomar vi förtjänar. I väntan...
Debatt
Jan-Peter Brinkby är medlem av Marieborgsskolans samarbetsråd