Feministiskt självförsvar men inga läxor
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Vänsterpartiet motiverar sitt förslag med att alla föräldrar inte har samma möjlighet att hjälpa sina barn. Därmed får barn till studieintresserade föräldrar en fördel. Det tycker vänsterpartiet är orättvist.
Vänsterpartiet hävdar också att utan läxor blir det bättre undervisning under den arbetstid som eleven befinner i skolan.
Vänsterpartiet fokuserar fel. I stället för att komma tillrätta med den stökiga och stressiga vardagen i klassrummen, vill partiet skapa en fridfull tid efter att skolan ringt ut för dagen. Förslagen från vänsterpartiet när det gäller just ordning och reda inne i klassrummet lyser med sin frånvaro.
När de flesta andra talar om behovet av en bättre skola lägger vänsterpartiet tonvikten på "likvärdigheten". I och för sig att förvänta, detta är ju enligt den socialistiska flumskoletraditionen alltsedan 1960-talet. Visst, det finns en punkt om att återuppväcka bildningstanken. Men det är bara ett enstaka avbrott i en uppräkning av mer eller mindre bisarra etablerade vänsterståndpunkter, från avgiftsfri skolmat även i gymnasiet och mer makt och inflytande för eleverna utifrån ett "kollektivt ansvar" i skolan (vem har då ansvar?) till att flickor i grundskolans klasser sju-nio ska erbjudas utbildning i feministiskt självförsvar.
Här finns möjligen en antydan om att även vänsterpartiet ser skolans disciplinproblem. Men vore det inte bättre med en arbetsmiljö där man inte behöver försvara sig alls, vare sig feministiskt eller på annat sätt.
Under maj månad skapade skolan ett antal rubriker på ett lika välkänt som trist tema.
I Malmö stängde politikerna ett högstadium därför att buset tagit över.
Häromdagen berättades i Nya Wermlands-Tidningen i Karlstad om hur lärarna på en skola placerade elever i korridoren eftersom det var så stökigt i klassrummet.
Förr brukade man göra tvärtom.
I radions eko 1 juni berättade en mamma om hur hon oroade sig för hur hennes son, med ADHD-diagnos, skulle klara sig i skolan. Barn med det här handikappet har extra behov av lugn och ordning. Det vittnas allmänt om hur arbetssättet i den moderna skolan är förödande för "bokstavsbarn".
Skolminister Ibrahim Baylan ger inga tydliga signaler. Han vet att föräldrar vill känna en trygghet för att deras barn behandlas och behandlar varandra väl. Det ska vara lugn och ordning, säger han. Men den regering han ingår i är beroende av partier som tycks utgå från att låter man bara eleverna sköta sig själva blir allt bra.
Vänsterpartiet och miljöpartiet ömmar väldeliga för eleverna. Och visst, hemuppgifter kanske inte behövs. Men det är en sak varje skola/lärare själv borde få bestämma om. Alltså proffsen på undervisning. Men politiker och myndigheter har ansvar för lärarnas arbetsmiljö och deras möjlighet att sköta sitt jobb. I dag är det en stor utmaning.
Den borgerliga Alliansen har en hel del att säga på just det området. Att lärare ska kunna omhänderta föremål som kan upplevas som störande eller hotfulla borde vara en självklarhet. Likaså att skolk ska anmälas till hemmet samma dag, att lärarutbildningen ska behandla frågor om kränkande behandling och mobbning. In- och utlärningen inte ska skymmas av stök och otrygghet.
Vänsterpartiets läxlösa skola är inte bara ett missriktat förslag, det är ett symtom på något värre - nedvärdering av unga människors möjlighet och rätt att lära sig mer.