Fler o utbildade lärare fel väg

Västervik2014-10-01 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I lördagens Västerviks-Tidningen 27/9 kunde man läsa en artikel angående lärarbrist, vi vill gärna kommentera den.

Lärarförbundet håller med om att lärares status måste höjas, det är något som vi jobbat med under många år. Det är beklämmande att det finns de som ångrar att de valt att utbilda sig till lärare, ett av de viktigaste yrken vi har i Sverige. Att färre väljer att utbilda sig till lärare är förödande för det svenska skolväsendet. Lärares villkor har under lång tid försämrats och förutsättningarna konkurrerar inte med likvärdiga yrken med motsvarande utbildningslängd. Detta tror vi de flesta är medvetna om och det har varit en stor fråga som stått i fokus inför valet. Lärarförbundet blir dock oroliga när Terese Andersson skriver om att vi ska hitta andra vägar in till läraryrket än att utbilda sig till lärare. Att ha ämneskunskaper är inte enbart vad en lärarutbildning handlar om, det är bara en del i den. Att en civilekonom är duktig på ekonomi tror vi att de flesta håller med om men att kunna didaktisera den kunskapen och på ett pedagogiskt sätt hjälpa elever att tillgodogöra sig den är inte riktigt samma sak. Att vi ska börja använda oss av fler outbildade i vår skola tror vi inte är den rätta vägen att gå.

Kan en duktig sömmerska ta jobb som kirurg?

Den stundande lärarbristen måste tas på allvar! Fler måste vilja utbilda sig till lärare!

Vi måste därför skapa attraktiva arbetsplatser för lärare. Att alla de som gör allt för våra barn får den lön de förtjänar. Se till att lönen ligger på en nivå som gör att fler lockas till yrket.

Lärarförbundet har svaren på hur vi gör detta möjligt, under rätt förutsättningar.

Läs mer om