Folk och företag i Småland mår bäst av skatteväxling

"Bara inom skogsindustrin hotas 30 000 jobb och industrins kostnader ökar med 1,8 miljarder. Flera fackorganisationer delar vår oro för effekten på jobb och välstånd av vänsterpartiernas politik." Det skriver centerledaren Maud Olofsson och riksdagsledamoten Anders Åkesson i debattartikeln nedan.

Foto: ANDERS WIKLUND / SCANPIX

Västervik2010-05-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Politiska utspel och förslag från vänsterpartierna duggar tätt i dessa dagar. Det är bra. Vi förtjänar besked kring oppositionens politik och i vilken riktning de vill ta Sverige. Ett av de senaste i raden av förslag från vänsterpartierna är införandet av kilometerskatt för lastbilar och höjd bensinskatt. Beskedet till dem av oss som lever och verkar på landsbygden kunde inte vara tydligare, gör er icke besvär i ett vänsterstyrt Sverige. Sverige behöver transporter. De binder oss samman och gör det möjligt för människor att resa och varor att fraktas. Ibland är det bästa transportsättet tåg, andra gånger flyg, cykel, bil eller lastbil. Kombinationen skapar ett Sverige som håller samman. Men att beskatta lastbilen och bilen hårt utan att samtidigt kompensera det genom en skatteväxling hotar rörligheten och därmed möjligheterna för oss i Småland och andra delar av Sverige att växa. Låt oss peka på tre regionala exempel som förklarar:- Alternativen till lastbil är väldigt få för transport av massaved och timmer till SÖDRAS massabruk, Kährs golvfabrik och alla sågverk i landskapet. - Alternativen till bilen för den som till exempel jobbar på Ljunghälls i S:a Vi och bor i Gullringen är få. - Besöksnäringen växer i Småland, den egna bilen är sannolikt enda alternativet för den som besöker Öland, Astrid Lindgrens värld, Glasriket eller Tjust skärgård. Ovanstående är en försmak av Socialdemokraternas landsbygdspolitik. Kilometerskatt och höjd bensinskatt, ingen skatteväxling och inga vägar ut ur fällan. Nu när vi behöver lägga all kraft på att skapa fler jobb, då vill vänsterpartierna försvåra för företagande i stora delar av vårt land. Skogsindustrin och landsbygdens gröna näringar som är centrala i en grön energiomställningen får det extra svårt. Bara inom skogsindustrin hotas 30 000 jobb och industrins kostnader ökar med 1,8 miljarder. Flera fackorganisationer delar vår oro för effekten på jobb och välstånd av vänsterpartiernas politik.Regeringen med Centerpartiet i spetsen har visat att omställningen till en grön fordonsflotta är möjlig utan att vända ryggen åt företag och människor på landsbygden. För första gången någonsin minskar idag utsläppen från trafiken. Centerpartiet kommer att fortsätta på den inslagna vägen och steg för steg ställa om till ett hållbart transportsystem. En smart miljöpolitik stimulerar nya jobb och tillväxt oh ger människor en valmöjlighet. Genom en grön skatteväxling, fler miljövänliga bilar och tankställen för förnybart, mer kollektivtrafik och satsningar på en bättre infrastruktur kommer utsläppen att minska. Låt oss fortsätta det arbetet. Det tjänar både jobben, landsbygden och klimatet på.
Debatt
Maud Olofsson är näringsminister och partiledare för Centerpartiet och Anders Åkesson är riksdagsledamot för Centerpartiet i Kalmar län.
Läs mer om