Julhandeln är precis avslutad för 2013 och i dessa tider av konsumtion slås jag ibland av hur omedvetna konsumenterna är. Och hur blinda handlarna är. Vår stads och handelns vara eller inte vara diskuteras just nu bland de flesta människor jag möter.
Ofta möter jag människor som uttrycker ilska och oro över Ljunghedens handelsområde. Där tycker jag att vi ska se cityhandeln och Ljungheden som ett komplement till varandra. Ljungheden består av handelsföretag med volymhandel medan citykärnan har detaljhandel, mysiga caféer och härlig miljö. Svårigheten är snarare om du åker till andra städer och handlar eller handlar på nätet. Vad händer då?
Jo, rent krasst lämnar skattekronorna vår kommun utan att komma våra kommuninvånare till nytta. Det kan dessutom leda till följande scenario:
En butik får stänga, vilket ger arbetslös personal och ägare, det i sin tur ger färre skattekronor genom färre anställda och sålda varor. Kommunen får i sin tur mindre intäkter, vilket leder till att vår skola och äldrevård får mindre resurser. Det leder till att stadens invånare blir missnöjda över försämrad kommunal service. Kommunens invånare funderar över att flytta för att hitta arbeten och en bättre miljö. Kommunen får färre invånare och ännu en butik får lägga ner, vilket leder till färre arbetstillfällen... Det blir en ond cirkel, men nu ska vi inte dra det allt för långt kanske.
För det är inte bara konsumenterna som har ett ansvar. Självklart har handlarna själva ett eget ansvar. Handlarna ska skapa tillgänglighet, genom bra öppettider och fina butiker och ge god service och tillhandahålla produkter som konsumenterna önskar. I dag kan inte en handlare bara öppna dörren och hoppas på bra försäljning. Näthandeln är en stor konkurrent som gör det lätt att handla hemifrån. När det gäller näthandeln ska vi dock minnas, att postordern tidigare har varit stor i Sverige och att näthandeln faktiskt är en form av postorder. Att handla idag är en upplevelse för många, fina butiker krävs, kunnig personal och återigen god service och gärna mervärden som inte nätet kan erbjuda.
I slutet av november spår HUI en ökning med 1,5 procent av julhandeln. Det innebär en sammanlagd julhandel på 66 miljarder. Vinnarna sägs bli kläd- och dagligvaruhandeln. Var femte konsument säger att de tänker handla sina julklappar via nätet, eftersom det anses bekvämt och finns ett stort utbud. Endast 12 procent tänker åka på shoppingresor till andra städer, medan två av tre konsumenter tänker handla i lokala butiker. Dessa siffror visar på att e-handeln inte är så utbredd som vi tror och att de flesta människor faktiskt tänker handla i sitt närområde.
Vad kan då handlarna göra för att blir mer konkurrenskraftiga? Våga utveckla den egna butiken och skapa en mötesplats. Där ska vi tillsammans med fastighetsägarna och kommunen skapa förutsättningar för att vår stadskärna ska bli det naturliga vardagsrummet för alla slags aktiviteter.
Så för både konsumenter och handlare och även andra med makt över vår stadsutveckling gäller det att tänka sig för. Handla hemma - handla lokalt! Det leder till bättre förutsättningar för oss alla.
Med dessa tankar önskar jag er alla en God Jul och ett Gott Nytt År.