Fördelen med utländsk brytning
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Jag vet, för jag har själv fördomar och vill gärna förmedla ett konkret exempel på hur mina egna fördomar kom på skam och vikten av att våga se dem, samt att hela tiden vara kritisk till sina egna beslut.
Våga ompröva.
Som entreprenör driver jag ett framgångsrikt företag i call-centerbranschen och bygger besluten på vad vi anser är bäst för företaget. Vi använder språket och telefonen som verktyg, och utan duktiga kommunikatörer i telefonen har vi inget framgångsrikt företag och skapar inte några nya arbetstillfällen.
Jag var därmed helt övertygad om att personer med utländsk brytning inte var lämpliga för att kommunicera med våra kunder. Jag trodde inte marknaden var inte mogen för detta. Vi jobbar med kvalificerade tjänster och produkter för stora bolag som ställer höga krav på språkbehandling och produktkunskap. Vi ska ha ett informativt och förtroendeingivande förhållningssätt i telefonen.
Sedan vi startade företaget 1998 så växte vi snabbt. För att kunna fortsätta att växa behövde vi rekrytera, men det var svårt att få tag på rätt personal. Vid den tidpunkten anställde vi en personalchef som genast ifrågasatte vårt förhållningssätt. Han ville vara nytänkande och ge sig in i jobbet förutsättningslöst. Vi skulle söka de bäst lämpade personerna och då var utländsk brytning inget hinder för honom, han ansåg det vara som vilken dialekt som helst.
Detta visade sig vara ett lyckokast. Vi fick in många duktiga kommunikatörer och i dag har en stor del av våra anställda utländsk bakgrund. Vi är verksamma i Stockholm, Västerås och Boden. Företaget ligger nu för andra året i rad på Ahrens tillväxtlista för snabbväxande företag.
En undersökning som branschen genomförde tidigare i år visar att det finns 30 procent med utländsk härkomst på de ledande telemarketingbyråerna i Stockholm, och det finns behov av många fler.
Vi arbetar med språket och telefonen som verktyg, och kan konstatera att en utländsk brytning bör ses som vilken annan dialekt som helst. Detta bevisar bara hur viktigt det är att våga se sina fördomar, vara kritisk till sina beslut och ompröva. I vårt fall var detta bra för företaget och vår tillväxt, och fungerar det i vår bransch borde det fungera i andra. (SNB)
DEBATT
Johan Talenti är vd för Silentium AB.