Det har blivit en tråkig och otrevlig vana att företrädare för Västerviks kommun förlöjligar de personer som inte fullt ut delar kommunledningens åsikter. Det vore betydligt bättre att de höll sig till sakfrågan.
Jag har naturligtvis inte tagit siffran cirka 20 miljoner kronor per år helt ur luften som det påstås. Det är vad det kommer att kosta kommunens skattebetalare, ifall projektet med fordonsgas förverkligas. Det är snarare så att jag tagit till ordentligt i underkant.
Kommunen och länets politiker har beslutat att senast år 2020 skall offentligt finansierade persontransporter i huvudsak ske i fordon drivna med fordonsgas. Det handlar om cirka 260 bussar och cirka 400 andra fordon som är avsedda för skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst.
Det har redan börjat i Västerviks kommuns med inköp av tre gasbussar, de tas i drift denna månad. Bara dessa tre bussar kostar cirka 2,5 miljoner kronor extra varje år jämfört med de idag biodieseldrivna bussarna.
Beslutet att ersätta alla nuvarande bussar i länet med biogasbussar, kommer att öka kostnaden för Västerviks kommun och därmed skattebetalarna, via landstingsskatten, med drygt 30 miljoner kronor per år. Nu är det väl inte troligt att hela den summan är möjlig att finansiera med hjälp av skattemedel. Man blir troligen i stället tvingad att dra in på kollektivtrafiken.
Det bör också påpekas att eftersom drygt 50 procent av bussarna i länet redan idag drivs med biodiesel, så blir miljövinsten begränsad.
Till detta kommer en stor kostnad när huvuddelen av entreprenörerna som kör de 400 fordon som används för skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst skall byta fordon till gasdrift. I någon form lär kommuninnevånarna få betala det också.
Ytterligare en kostnad är hanteringen av de 2000 – 2500 ton matavfall som skall processas i Linköping. Med 500 kronor per ton plus transporter blir det en kostnad på nästan två miljoner.
Jag kan inte förstå varför Bruno Nilsson och Bo Jonsson på Västerviks biogas AB hela tiden upprepar att vi måste ta förlusterna under en inkörningsperiod av användning av fordonsgas. De har ju också tillgång till siffrorna i diagrammet och kan där tydligt se att fordonsgas inte har någon framtid.