Fritids är fritids - inte skola
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Som en följd av skolans uppdrag där kunskapsbegreppet vidgats till att även innehålla den sociala kompetensen har fritidspedagogens kompetens efterfrågats i skolan. Detta har gjort att fritidspedagogerna fått lägga allt större del av sitt arbete under skoldagen för att kommunerna skall klara målen i läroplanen, samtidigt som antalet barn per vuxen har ökat på fritidshemmen. Skolan märker av större sociala problem och får lägga mer tid på att hantera dessa istället för de kunskaper som borde vara huvudmålet. För tio år sedan hanterades mycket av dessa problem under fritidstid, vi diskuterade med barnen om saker som hänt under dagen och kunde på så sätt lära dem hantera svåra situationer.
Du tycker att barnen ska ha vettiga fritidsaktiviteter. Fritids handlar inte bara om aktiviteter. Personalen på fritidshemmen arbetar med den etik, moral och praktiska kunskaper som barnen behöver i livet. Social kompetens kallar vi det. Social kompetens är grunden för att ha goda möjligheter att klara av "skolarbetet". Säkert är det många som drömmer om att vara hemma mer med sina barn och skicka med dem värdefulla praktiska kunskaper som livet. Så som föräldrar gjorde innan de började förvärvsarbeta i den utsträckning de gör i dag. Men nu är verkligheten annorlunda och då behövs fritidshemmen.
DEBATT