Ge värnplikten "civilt mervärde"

Värnpliktiga. Moderaterna Rolf K Nilsson och Isabella Jernbeck anser att värnpliktiga ska fördel av tjänstgöringen i det civila samhället. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Värnpliktiga. Moderaterna Rolf K Nilsson och Isabella Jernbeck anser att värnpliktiga ska fördel av tjänstgöringen i det civila samhället. Foto: Pontus Lundahl/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-10-15 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För att öka värnpliktens attraktionskraft bland ungdomar måste de värnpliktiga blir bättre kompenserade för sina insatser i det civila samhället. Denna form av tillgodoräknande brukar ofta benämnas "civilt mervärde".
Det civila meritvärdet syftar till att ge Sveriges värnpliktiga ungdomar kompensation för den studietid eller arbetstid som "går förlorad" i samband med värnplikten genom att värnpliktsutbildningen i högre grad skall accepteras och tillgodoräknas i det civila samhället.
I samband med diskussionerna kring värnpliktens framtid är det därför avgörande att se över den nuvarande värnpliktsutbildningen för att främja dess koppling till civila utbildningar på såväl gymnasie- som högskolenivå. Denna översyn och kvalitetssäkring bör beakta både teoretiska och praktiska inslag i värnpliktsutbildningen.

Tillgodoräknandet bör ske i olika former beroende på befattning och innehåll i värnpliktsutbildningen. Värnpliktsutbildning med en civil motsvarighet bör således resultera i civila certifikat och intyg samt gymnasie- eller högskolepoäng där detta kan vara relevant.
I linje med ovanstående resonemang föreslår vi i en motion till riksdagen under den allmänna motionsperioden att Utbildningsdepartementet och dess berörda myndigheter i samverkan med Försvarsdepartementet bör verka för:
att värnpliktsutbildningen, beroende på befattning och innehåll, ska kunna komplettera den ordinarie gymnasieutbildningen i vissa avseenden;
att värnpliktsutbildningen, beroende på befattning och innehåll, ska kunna tillgodoräknas som ett tredje eller fjärde gymnasieår (beroende på studiernas inriktning och längd);
att värnpliktsutbildningen, med betoning på de praktiska färdigheterna, ska kunna tillgodoräknas i linje med de nyinrättade lärlingsprogrammen;
att värnpliktsutbildningen, beroende på befattning och innehåll, ska kunna resultera i högskolepoäng för utbildningar i bland annat ledarskap, pedagogik, moral och etik samt sjukvård.

Ungdomarna utgör Sveriges framtid. Sverige behöver ett framtida försvar. Vad är då rimligare än att främja ungdomars möjlighet att tillgodoräkna sig de teoretiska och praktiska moment samt den erfarenhet som värnpliktsutbildningen erbjuder. Vi anser att något måste göras - och det nu. Sveriges säkerhetspolitik måste anpassas för framtiden!
DEBATT
Rolf K Nilsson och Isabella Jernbeck är riksdagsledamöter och ledamöter i försvarsutskottet för moderaterna.  
Läs mer om