Britt-Marie Stenbeck och Torgny Kindh för i en debattartikel i Västerviks-Tidningen fram ett antal påståenden kring biogas i allmänhet och kommunens engagemang i biogasfrågan i synnerhet. Då debattartikeln innehåller sakfel vill vi klarlägga vad som gäller för biogasarbetet i Västerviks kommun.
Vi har valt att bedriva vårt arbete i Västervik Biogas AB som till 60 % ägs av Västerviks kommun och till 40 % av Linköpings kommun via det helägda Tekniska Verken AB. Grunden för att Västerviks kommun över huvudtaget agerar i biogasfrågan är att det vid bolagets bildande 2008 inte fanns andra aktörer som ville etablera biogas som ett fossilfritt fordonsbränsle i Västerviks kommun.
Utgångspunkten för kommunens engagemang i biogas är att vi alla måste agera så att utsläppen av klimatpåverkande gaser kraftigt minskar och helst upphör helt. En i det sammanhanget central gas är koldioxid som om den kommer från icke förnyelsebar energi hela tiden späder på de redan alltför höga halterna i atmosfären. Koldioxid från förnyelsebar energi går däremot runt i kretsloppen och ger därmed ingen påspädningseffekt. En stor bov i det här sammanhanget är fossila bränslen som bensin och diesel. Transportsektorn är dessutom den största utsläppskällan av fossil koldioxid i Sverige varför det är extra viktigt att bryta det fossila beroendet när det gäller transporter.
Biogas är det miljömässigt bästa tillgängliga fordonsbränslet som finns i Sverige. Det reducerar de fossila koldioxidutsläppen med i princip 100 %. Det är till och med så att när man använder vissa råvaror i biogastillverkningen, som till exempel kogödsel, så reduceras de fossila koldioxidutsläppen med mer än 100 % då kogödsel tidigt i förruttnelseprocessen avger metan. Metan är en gas som är cirka: 20 gånger ”farligare” för klimatet än den fossila koldioxiden. Detta är fakta som det inte råder någon som helst tvekan om.
Västervik Biogas AB har investerat ca 20 miljoner kronor minus erhållna stöd på ca 4,5 miljoner kronor. Investeringarna har finansierats genom lån från Västerviks kommun och bolaget betalar marknadsmässig ränta på den skuld man har. För närvarande är låneskulden ca 13 miljoner kronor. Ägarna har vid två tillfällen tillskjutit extra pengar i form av så kallat villkorat aktieägartillskott. Ett villkorat aktieägartillskott är som ett lån som ska återbetalas när verksamheten återhämtat sig. Hur det ska gå till regleras i ett avtal mellan ägarna och bolaget. När bolaget bildades kom ägarna överens om bl a hur man ska hantera om behov av extra kapital uppstår. Ägarna har kommit överens om att, vid behov, skjuta till max 9 miljoner kronor som sedan ska återbetalas. Hittills har ägarna skjutit till 3,5 miljoner kronor varav 2,1 miljoner kronor kommer från Västervik kommun. Enligt planerna kommer Västervik Biogas att ge ett positivt resultat 2014.
När det gäller ekonomi i övrigt så kan vi notera att Västerviks kommun för närvarande ”tjänar” 200-300 000 konor per år på att köra på miljövänlig biogas istället för bensin eftersom biogas är betydligt billigare än bensin.
När det gäller förutsättningarna för fortsatt utveckling av biogas så är de mycket goda. Inom kort påbörjas stora upphandlingar av samhällsbetalda resor där biogas kommer att prioriteras mycket högt. Några år senare är det dags för kollektivtrafiken i länet att handlas upp och även då kommer biogas att prioriteras. De offentliga aktörerna har m a o ett stort ansvar att driva på utvecklingen åt rätt håll när det gäller att övergå till fossilfria bränslen. Debattörerna nämner att statsbidragen till biogasbilar ska upphöra och att försäljningen därmed nästintill kommer att upphöra. Antagligen avses den rabatt på förmånsvärdet som finns för tjänstebilar med biogasdrift vilken ännu inte förlängts efter 2013. Den rabatten gäller enbart tjänstebilar och påverkar inte t ex kommuner och landsting som är de överlägset största beställarna av ”biogastransporter”. Självfallet tycker vi att rabatten för tjänstebilar borde förlängas, och gärna bli större, men den är inte avgörande sett till hela biogasutvecklingen.
Det är vår absoluta övertygelse att biogas är ett fordonsbränsle som hör framtiden till och som bidrar till en bättre miljö och till ett bättre klimat. För att knyta an till debattartikeln; vi vill vårda det friska(biogas) och skrota det sjuka(fossila bränslen).
Bo Jonsson
Västervik Biogas, ordf
Bruno Nilsson
Västervik Biogas, vd