Jag konstaterar i mina tidigare artiklar i VT, den 7 december 2011 och den 11 januari 2012, att Västerviks kommun har en mycket misskött ekonomi. Detta har enligt ny fakta publicerad i VT den 18 februari ytterligare förvärrats. Kommunalrådet går då ute i en "förlåtelseartikel" och redovisar ett underskott på 70 miljoner. Jag hade i min beräkning då kända 15-20 miljoner i underskott för 2011. Det sammanlagda underskottet hamnar då på cirka 170 miljoner 2008-2012. Till detta kan läggas en ytterligare kostnad på cirka 25-30 miljoner på grund av en förmodad löneökning över 2 procent. Således ett realistiskt underskott på närmare 200 miljoner kronor.
Var ska dessa miljoner tas? Smyghöja avkastningen från de kommunala bolagen? Exempelvis VA, energi, elnät, kanske också VBAB, som medför avgiftshöjningar och/eller minskat underhåll.
Omorganisation säger andra: Ett lysande exempel är avvecklingen av tekniska nämnden/förvaltningen och bildandet av serviceförvaltningen. Alla som arbetar inom administrationen där är kvar och dessutom har man anställt 6-7 chefer, som har beviljats stora löneökningar. Någon förbättring av verksamheten har inte redovisats, bara ökade kostnader, bilpol et cetera.
Höj skatten med någon 50-öring, säger andra. En 50-öring i skattehöjning ger knappt 30 miljoner, det förslår inte långt. Det skulle behövas minst 3 kronor för att täppa till underskottet. Detta är helt orimligt. Dessutom kan skattesatsen inte ändras förrän 1 januari 2013. Beslut skall tas senast i november året innan.
Skoldebatten fortsätter. Föräldrar, elever, rektorer och lärare är oroade för resultatförsämringarna från en redan låg nivå. procentuellt har elever som går ut grundskolan utan att vara behöriga till ett nationellt gymnasieprogram nästan fördubblats sedan 2006 - från 10 procent till 18 våren 2011. Föräldrar till förskolebarn är oroade för rättsäkerheten för sina barn, när bemanningen på förskolan dras ner. Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden skriver att han vet precis hur man skall hålla kvaliteten och också öka den på förskola/skola, men han talar inte om hur. Troligtvis har han ingen aning om hur det skall verkställas. Stor förvirring råder om hur mycket som skall sparas. Är det 8,8, 23, 33 eller rent av 48 miljoner?
Socialnämnden har enhälligt beslutat om att de lätt kan spara cirka 25 miljoner. Hemtjänsten kan lätt sänkas från snittet 33 timmar per månad till 25. Varför har man då inte gjort detta förut?
Var är revisionen frågar andra. I flera år har den avgående revisionen uttryckt sin oro för den negativa ekonomiska utvecklingen. För bokslutet 2010, när kommunen gått back i tre år i rad föreslog 5 av de 7 dåvarande revisorerna att kommunstyrelsen ej skulle beviljas ansvarsfrihet för 2010. Detta avslog kommunfullmäktige.
Revisorerna varnade också för ett ännu större underskott 2011. Även detta ignorerades av kommunfullmäktige. Beträffande de nuvarande revisorerna har de ännu ej lyckats göra någon upphandling av revisionsbiträde som man enligt kommunallagen skall ha. Frågan ligger, efter överklagande, hos förvaltningsrätten i Linköping. Otydlig förfrågningsunderlag, samt läckage från revisorerna och/eller upphandlingsenheten sägs vara orsaken!
Slutligen: vad skall man då göra för att rädda kommunen ur denna usla ekonomiska situation? Förslag: Gör kommunstyrelsen till en expeditionsministär. Ta in förre ekonomiska chefen Clas-Göran Karlsson som konsult och låt honom ta in den hjälp han behöver! Rensa ut alla inkompetenta "svågrar och svägerskor". Se till att få ordning och reda i finanserna, så kanske det räcker med en 50-öring i skattehöjning 2013.