Gör kommunens webbplats till ett medborgarforum
Sju år har gått sedan regeringen gav stadskontoret i uppgift att leda utvecklingen mot en 24-timmarsmyndighet. Syftet var att ge alla medborgare ökad tillgänglighet, service och insyn i offentlig verksamhet genom elektronisk förvaltning.
Gustav Lagercrantz
Foto:
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
På dessa sju år har den statliga e-förvaltningen gått starkt framåt. I dag deklarerar nästan en halv miljon svenskar på nätet. Det går både att söka tillstånd och ladda ner blanketter på internet. Många utnyttjar möjligheterna med den elektroniska förvaltningen och den service som finns på webbplatserna. Men uppfinningsrikedomen är alltför låg kring hur man ska skapa en effektiv och engagerande kommunwebb.
I takt med att informationstekniken har utvecklats och spridits till i stort sett alla ökar både möjligheterna och medborgarnas förväntningar på den offentliga webben. Idag skriver hela mediesverige om användargenererat material, You Tube och communities, samtidigt som människor i olika åldrar med liv och lust engagerar sig i olika mötesplatser på nätet.
Då är det svårt att förstå varför de här metoderna inte används på de kommunala hemsidorna. Nu är tiden mogen att skapa en dialog med medborgarna.
För första gången finns verktygen för att höja de kommunala hemsidorna till riktiga medborgarforum. Med en kommunal webbplats där det finns utrymme för användarglädje, delaktighet och engagemang bygger kommunen en närmare relation med medborgarna.
En väl fungerande webbplats som uppmuntrar till delaktighet är en demokratifråga. Viljan till insyn, engagemang och inflytande är grundläggande för de flesta av oss. Med en kommunal community, som fungerar som ett medborgarforum är direktdemokrati äntligen en möjlighet och politiker, kommunförvaltningen och medborgare kan mötas i en dialog på nätet.
På ett medborgarforum i form av en community skulle man kunna delta i olika grupper och diskutera till exempel sophämtning eller barnomsorg. Här kan kommunstyrelsens ordförande ha en egen blogg där han berättar vad som händer i trakten, och medborgarna kan ges möjlighet att chatta med beslutsfattare. Formen på en community tilltalar många unga och unga vuxna - grupper som många kommuner kämpar för att nå.
Regeringen med kommunminister Mats Odell i spetsen har talat sig varm om att utvecklingen av e-förvaltningen ska skyndas på. Nu uppmanar vi honom och alla landets kommuner att höja nivån ytterligare och skapa kommunala medborgarforum som intresserar och engagerar!
Debatt
Gustav Lagercrantz är vd för Netstar, ett företag som producerar plattformar för digitala mötesplatser.