I denna senaste i raden av utredningar från rikstrafiken ingår också Västervik som alternativ hamn i stället för Oskarshamn. Detta kan leda till att två grannkommuner i Kalmar län, Oskarshamn och Västervik "spelas ut" mot varandra. Denna utveckling, om den skulle inträffa, ser vi på Företagarna som mycket olycklig. I norra Kalmar län behöver vi samverka för att behålla trafiken till Gotland. Att tävla mot varandra skulle bli kontraproduktivt för hela regionen.
Vi har i dag en väl fungerade Gotlandstrafik med moderna fartyg. När nu trafiken återigen utreds med miljön som främsta orsak måste vi ställa oss ett par i sammanhanget relevanta frågor;
- Miljöpåverkan från ett fartyg påverkas i väldigt stor utsträckning av farten. Bränsleförbrukningen ökar nämligen exponentiellt med fartökningen. Vore det en katastrof om tiden för överfarten förlängdes något?
-Varför kan vi inte få lite "lugn och ro" i denna fråga? Att ständigt ifrågasätta och utreda en väl fungerande trafik skapar oro och motverkar nyetableringar och satsningar. Detta gäller framför allt på Gotland. Företagen på Gotland är helt och hållet beroende av tunga transporter och behöver en stabil infrastruktur över tid om de skall våga etablera sig och satsa vidare framåt.
Låt "kunderna" till Gotlandstrafiken, det vill säga alla gotlänningar och deras företag bli de som har mest att säga till om i frågan om Gotlandstrafiken. Låt miljön utgöra ett viktigt inslag och möjliggör för de som bedriver trafiken att lägga turlistor som sätter som sätter miljön i fokus (jämför med flygets "gröna inflygningar"). Och sist men inte minst; låt de gotlänningar och fastlänningar som berörs av Gotlandstrafiken få lite arbetsro. Vi anser att Gotlandstrafiken är färdigutredd!