Gotlandstrafiken är tillräckligt utredd

"I norra Kalmar län behöver vi samverka för att behålla trafiken till Gotland. Att tävla mot varandra skulle bli kontraproduktivt för hela regionen", det skriver två representanter för Företagarna i debattartikeln nedan.

Foto: Roland Hejdström

Foto: Roland Hejdström

Foto: Roland Hejdström

Västervik2010-01-25 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Återigen läser vi om nya utredningar av Gotlandstrafiken och vidare utredningar om enhamns-alternativet. Det har under årens lopp genomförts över tjugo utredningar av Gotlandstrafiken och i nästan samtliga dessa har enhamns-alternativet funnits med som ett tänkbart alternativ. Samma enhamns-alternativ har av transportnäringen-, gotlänningarna-, de gotländska företagen och näringslivsorganisationerna i alla tider förkastats. De allra flesta vill ha Gotlandstrafik på två hamnar för att säkra tillväxten på Gotland och i Kalmar län. Oxelösund har varit uppe till diskussion som ett enhamns-alternativ. I Oxelösund har man satsat på att bygga ut godstrafiken och verkar vara måttligt intresserad av att bygga om hela hamnen. Faktum kvarstår, geografin ser ut som den gör, vi lever i ett avlångt land. En sydlig hamn och en nordlig behövs för att fånga upp trafikströmmarna till/från Gotland.

 

I denna senaste i raden av utredningar från rikstrafiken ingår också Västervik som alternativ hamn i stället för Oskarshamn. Detta kan leda till att två grannkommuner i Kalmar län, Oskarshamn och Västervik "spelas ut" mot varandra. Denna utveckling, om den skulle inträffa, ser vi på Företagarna som mycket olycklig. I norra Kalmar län behöver vi samverka för att behålla trafiken till Gotland. Att tävla mot varandra skulle bli kontraproduktivt för hela regionen.

 

Vi har i dag en väl fungerade Gotlandstrafik med moderna fartyg. När nu trafiken återigen utreds med miljön som främsta orsak måste vi ställa oss ett par i sammanhanget relevanta frågor;

 

- Miljöpåverkan från ett fartyg påverkas i väldigt stor utsträckning av farten. Bränsleförbrukningen ökar nämligen exponentiellt med fartökningen. Vore det en katastrof om tiden för överfarten förlängdes något?

 

-Varför kan vi inte få lite "lugn och ro" i denna fråga? Att ständigt ifrågasätta och utreda en väl fungerande trafik skapar oro och motverkar nyetableringar och satsningar. Detta gäller framför allt på Gotland. Företagen på Gotland är helt och hållet beroende av tunga transporter och behöver en stabil infrastruktur över tid om de skall våga etablera sig och satsa vidare framåt.

 

Låt "kunderna" till Gotlandstrafiken, det vill säga alla gotlänningar och deras företag bli de som har mest att säga till om i frågan om Gotlandstrafiken. Låt miljön utgöra ett viktigt inslag och möjliggör för de som bedriver trafiken att lägga turlistor som sätter som sätter miljön i fokus (jämför med flygets "gröna inflygningar"). Och sist men inte minst; låt de gotlänningar och fastlänningar som berörs av Gotlandstrafiken få lite arbetsro. Vi anser att Gotlandstrafiken är färdigutredd!

 

Foto: Roland Hejdström
Foto: Roland Hejdström
Debatt
Henrik Wennesund är regionchef för Företagarna Kalmar län och Gotland och Magnus Sandholm är regionordförande för Företagarna i Kalmar län.
Läs mer om