Helhetsperspektiv på skola/fritids
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Lärarförbundet vill ge en kommentar och samtidigt förtydliga fritidshemmets roll.
Det verkar behövas, framför allt med tanke på ledaren i VT den 9/1 där man
undrar om minskad personaltäthet verkligen är ett problem,
hävdar att verksamheten i fritidshemmen inte behöver ske med några pedagogiska ambitioner,
att det är självklart att prioritera skolan framför fritids.
Larmrapporterna om fritidshemmen har kommit år efter år utan att ansvariga politiker har tagit sitt ansvar. Vad mer krävs för att något ska hända? undrar Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Preisz.
Fritidshemmen är en av riksdagen beslutad pedagogisk verksamhet som kommunerna är skyldiga att erbjuda barn till föräldrar som arbetar. Fritidshemmen har en egen läroplan. Fritidshemmen har en viktig roll att spela för elevernas lärande och sociala utveckling. Detta är kunskaper som alla (barn och vuxna) behöver. För detta krävs välutbildad personal (högskoleutbildning) men även rimliga gruppstorlekar.
Under de senaste tio åren har antalet elever på fritids per årsarbetare i Västerviks kommun mer än fördubblats. Antalet pedagoger har minskat samtidigt som antalet barn har ökat, vilket gör att eleverna får allt mindre tid tillsammans med vuxna. Små resurser och låg personaltäthet gör det svårt att nå fram till de mål som finns. Fritidspedagogen har i många fall en fullständigt orimlig situation för att utföra sitt uppdrag - att stödja den sociala biten för eleverna. Ges inte tid för reflektion, planering och utvärdering av verksamheten är det, precis som Skolverket påpekar, svårt att förändra och förbättra.
I ledaren kan vi läsa att det anses vara riktigt att prioritera skolan framför fritids. Lärarförbundet anser att skola/fritids måste ses ur ett helhetsperspektiv.
Hela dagen måste vara stimulerande för eleven så lust att lära skapas. För att "förbereda barnen och ge dem en grund att stå på" så måste det satsas på både skola och fritidshem!
DEBATT