Hemläxor, skollunch och självförsvar

Västervik2006-06-08 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Kommentar till ledaren i Västerviks-Tidningen den 2 juni om vänsterpartiets skolförslag.
Likvärdigheten står inskriven i skollagen och den handlar inte om att alla ska bli lika bra eller lika dåliga, utan om att alla ska lika förutsättningar oavsett hur hemförhållandena ser ut. I en likvärdig skola - en skola för alla - kan alla barn nå de uppsatta målen.
Kunskap är inget vi bara ska ha till ett visst datum, utan något vi ska ha nytta av resten av livet. Därför är skolans uppgift inte längre bara att förmedla kunskap, utan att bilda - att se till att barnen får det stöd och den stimulans som behövs för att ta emot, skaffa och söka kunskap. Kunskap är en demokratisk rättighet, ingen ska nekas den på grund av att man inte kan få tillräckligt stöd hemma.
Att kräva att skolarbete ska ske på skoltid eller elevinflytande är inte konstigare än att det i dag är självklart att vi ställer samma arbetsmiljökrav på skolan som för vilken annan arbetsplats som helst.

Det talas ofta om krav i skolan. Vi vill ställa krav, men vi ställer krav på dem vi kan ställa krav på, nämligen skolan och lärarna. Vi kan inte ha ett system som förutsätter att föräldrarna har kompetensen eller möjligheten att ge den hjälp och det stöd barnet behöver.
De lärare som slutat med hemläxor, vittnar om att arbetsmiljön blivit bättre, eleverna är mindre stressade, de är mer delaktiga och tar skolarbetet på större allvar. Lärarna upplever att de har fått mer jobb, men också en bättre grund att stå på när de gör sina bedömningar eftersom de på ett annat sätt än tidigare kan följa elevernas utveckling.

Att bara avskaffa hemläxorna ger ingen likvärdig skola, därför måste detta ses (och våga debatteras) tillsammans med de övriga 13 punkterna för en likvärdig skola. För oss är behöriga lärare en nödvändighet och självklarhet. Vi vill ha mindre grupper och fler lärare, men det behövs också specialpedagoger och personal inom skolhälsovård. Vi vill att alla elever ska erbjudas frukost för att ge alla barn förutsättningar att orka hela skoldagen. Vi vill att varje skola ska ha öppna skolbibliotek för att stimulera intresset för läsande och litteratur.
Ledaren i denna tidning tycker det är bisarrt att kräva att eleverna inte ska betala för skolmaten. Vi tycker att det är oacceptabelt att det finns elever som inte orka med skoldagen och skolarbetet för att hon/han inte haft råd att äta. Skolan har ett ansvar i att lägga grunden för bra matvanor, oavsett ålder. Ledaren tycker att det är bisarrt att erbjuda tjejer feministiskt självförsvar i skolan. Vi tycker att det är oacceptabelt att kvinnor i dag tvingas avstå från att exempelvis ta en joggingtur, gå ensam ute på kvällen eller är rädd för att gå till skolan på grund av rädslan att de kan bli utsatta för våld eller sexuella trakasserier. Feministiskt självförsvar handlar om att lära tjejer att komma ur en övergreppssituation och att faktiskt förstå att deras kropp är värd att försvara.

Barn som får tid till en meningsfull fritid klarar skolan bättre, detta ska inte förringas eller skrattas bort. Att ha fri tid är lika viktigt för barnen som det är för oss vuxna. Barn är också människor, de fungerar till stora delar som oss vuxna, de är bara lite kortare. En likvärdig skola är en skola som skapar lust att lära - även efter skolan.Svar:
Politik behövs framför allt för att rätta till det som är fel - inte för att ändra på det som är bra. Det finns mycket i ungdomsskolan som fungerar. Exempelvis att beslut om läxor och skolmat i dag kan fattas på lämplig nivå. Av lärare/skola och kommun. Alltså en lektion i pedagogiskt och demokratiskt ansvarstagande. Varför ska detta stoppas av riksdagen?
Tillgång till kunskap, att få gå i skolan, är en rättighet i Sverige. Men det kan inte vara exakt samma kunskap.
Så som vänsterpartiet ser på läxor och föräldrar kommer väl i konsekvensens namn snart ett förslag om förbud för föräldrar att över huvud taget tala med sina barn om vad som hänt i skolan - det kan ju leda till bristande likvärdighet.
Inte ett ord finns i vänsterpartiets fjorton punkter för en likvärdig skola om det som tyvärr länge dominerar skoldebatten: sjunkande kunskaper och mobbning, stök och grovt språk.
Barn går till skolan med ont i magen och kommer hem med ont i huvudet.
Vänsterpartiet säger sig ställa "samma arbetsmiljökrav på skolan som för vilken annan arbetsplats som helst". Lägg då förslag som tar itu med skolans verkliga problem.
BREV TILL LEDARSIDAN
Läs mer om