Hemtransporten av skadade

Västervik2005-01-03 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det har i media förekommit många synpunkter, när det gäller utnyttjandet av försvarets transportflygplan, vissa av dem motstridiga. Planet vars officiella beteckning är Lockheed C-130 Hercules, i Sverige vanligen kallat Herkules, har sedan 1965 använts av försvaret under beteckningen Tp 84 och inköptes för transport av materiel och personal. Det har använts runt om i världen och ofta för interkontinentala transporter.
Den diskussion som nu blossat upp har i samband med katastrofen i Sydosta sien gällt huruvida planen omgående efter att katastrofens omfattning blev känd skulle ha satts in för hemtransport av skadade eller inte. Två motstridiga alternativ har framträtt, dels den oficiella från regeringen, dels från före- trädare inom sektorerna transport respektive sjukvård. Jag räknar mig till de senare även om det var ett antal år sedan jag lämnade aktiv tjänst. Detta främst för att jag under mina senare tjänsteår vid Militärområdesstab Mitt transportsektion till stor del svarade för planläggning av transporter under kris- och krigssituationer såväl till lands som till sjöss och i luften.

Min uppfattning har redogjorts för i en artikel i denna tidning den 31 december. Denna min uppfattning delas av bland andra två av de mest till- förlitliga personer som är insatta i de verkliga förhållandena. Jag börjar med förre försvarsöverläkaren Bengt Sjölund, professor och överläkare, numera överste i försvarsmaktens reserv. Under de av ÖB och militärbefälhavaren ledda övningar för totalförsvaret, där jag ingick i ledningen var han ÖB representant inom facket sjukvård.

I ett inlägg i Svenska Dagbladet, också den 31 december, stärker han min uppfattning i alla stycken både vad gäller snabb hemtransport och risk för farliga infektioner. Hans slutsats är att det politiska ansvaret för senfärdigheten är tungt.

Nästa stöd får jag från den, som för det direkta befälet över planen vid flottiljen i Såtenäs. Två av planen stod utan uppgift under de inledande kritiska dygnen i väntan på order uppifrån. Ett tredje plan var på väg hem efter en mycket lång flyg- ning. Några som helst invändningar mot att sätta in planen för hemtransport av skadade fanns inte.
Så över till den av regeringen presenterade versionen, som jag anser inne- håller väsentliga motsägelser. Vid upprepade TV-framträdanden av vår försvarsminister har hon haft en hög militär representant som bisittare. Var han med för att motivera senfärdigheten så gott det gick. Jag vill ta upp några punkter.

? Planen är avsedda för transporter inom Europa. Fel! Under en viss period då vi hade stort behov av materiel och underhåll från USA gick planen i skytteltrafik över Atlanten. De har också på andra sätt använts för interkontinentala transporter. Det finns åtskilliga exempel.
? Planen är inte avsedda för persontransporter. Fel! Perma nent inredning för sittande finns i planen. Tillkommande ut rustning för 70 liggande finns. Detta bestyrks av professor Sjölund. Framförda problem med buller och skakningar är till stor del överdrivna. Den vakne iakttagaren kunde på TV se turister gå ombord på en Herkules för hemtransport, dock inte till Sverige. Jag håller däremot med om att mycket svårt skadade kanske borde tas om hand på plats för en senare något bekvämare transport.
? Försvarsministern igen i ett försök att motivera handlingsförlamningen; Vårt försvar är avsett att försvara vårt land och inte för insatser långt hemifrån. Kan vi ha en försvarsminister, som svävar i total okunnighet om ändrade för- svarsdoktriner och försvarsbeslut. Jag har trott att vi nu inte har en yttre fiende att försvara oss emot utan att vi nu skall inrikta oss mot internationella insatser. Okunnighet kan med stor tvekan accepteras, lögner kan bara fördömas. Känner inte den ansvariga ministern till att avsaknaden av en presumptiv fiende i närområdet gjort att det territoriella försvaret mer eller mindre skrotats.

? Att man sedan i samband totalförsvarets avveckling upp- löst väl övade nätverk på riksnivån såväl som på regional och lokal nivå nu fått en stor mängd myndigheter oftast isolerade från varandra har definitivt inte underlättat snabba och väl underbyggda beslut. Slutligen, jag såg nyss att Svenskt Flyg på hemsidan ?Flygtorget? också riktade skarp kritik mot regeringens senfärdighet. Först på nyårsdagen kom de första planen hem med skadade, som måste bårtransporteras.
DEBATT
Sven Petersson Västervik är f. armédirektör 1.gr.
Läs mer om