HM
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
För en del år sedan rapporterade jag från ett Rotarymöte (där man till lunchen får veta så mycket av kunniga föreläsare) att det uppdagats att Oskarshamns inre hamn är miljöförstörd. En sanering värre än Örserumsviken var av nöden. Då, tänkte jag, är det väl läge för Västervik att lägga på ett kol för att få tillbaka Gotlandstrafiken (som vi förlorade efter REKORD-året 1987).
Inget hände.
Nu viskar mina initierade kunskapare från den stora och härliga ön i Östersjön, att det är skarpt läge. Rederiet börjar söka alternativ till Oskarshamn och då faller givetvis blickarna på Västervik.
Saneringen av Oskarshamns hamn beräknas nämligen kosta minst 400 miljoner kronor. Nu åker Gotlandsfärjorna in och vänder i inre hamnen och föroreningar, bly och annat vispas upp av propellrarna. Så kan vi inte ha det.
Ett alternativ, som undersökts, är att bygga en ny terminal i yttre hamnen. Den är kostnadsberäknad till 900 miljoner kronor.
Vad skulle inte Västervik kunna bjuda emot för mindre än 1 300 miljoner kronor? Jag bara frågar.
På köpet skulle gotlänningarna, turisterna och alla andra resande få en snabbare överfärd, miljön skulle till allas båtnad störas mindre. Kort sagt skulle det vara perfekt.
Sätt igång! Delegera sopproblemen till öltält (Möllers hade tydligen ingen sopborste eller skyffel med sig) , marknadsgycklare, tekniska nämnden, parkförvaltningen, alla människor och Hansi. Ta itu med de övergripande frågorna, typ Gotlandstrafiken. Redovisa före valet!
I söndags såg det för djäkligt ut vid Strandvägen och Fiskaretorget och angränsande stadsdelar. Folk ska ju inte få åka till Västervik för att grisa ner. Deras ansvar för allt som slängs är självklart. I Kalifornien skulle det kosta tusentals kronor. Där finns inget synligt skräp. Men kommunen måste givetvis också tillhandahålla tillräckliga sopkärl, tunnor eller annat. Här var alla små papperspellar överfulla. Det är kommunens ansvar. Ingen borde ha blivit överraskad av mängden, när halva stan överlåts till geschäftet.
Snabbt tog jag svenska Hurtigrutten med M/S Saga Lejon till Nyköping. En överdådig färd, med god mat, kanonväder, trivsamma medresenärer från Hallingeberg och Gunnebo och mycket intressant information av den mångkunnige skepparen Lars. Jag fick höra många erkännsamma ord om Ostkustens Pärla Västervik, om hur Söderköping utmärker sig för snabba kommunala beslut och, fast det inte alls var politiskt, om hur vansinnigt fastighetsskatten träffar äldre skärgårdsbor som envisas med att bo kvar i sina sedan länge ägda små hus. Reinfeldt, Leijonborg och Olofsson kan slänga sig i väggen, liksom förstås anledningarna till missförhållandet Persson, Ohly och Eriksson/Wetterstrand. Hägglund har i alla fall fått Alliansen på rätt väg.
Apropå torkan skrev jag något om hur skördarna påverkas förra gången. Det är förstås ännu värre nu, trots att Fruntimmersveckan snart är slut. Men kanske kommer det några droppar när jag avslutat det här, i går.
Inte så bra för jordgubbarna heller, skrev jag. Men det spelar visst ingen roll om man får tro den prispolitik som Swanberg beskrev i DN:s Namn och Nytt den 17 juli. Jordgubbarna på Hötorget kostade, som här, 20 kr/litern. Men köpte man 2 l sjönk literpriset genast med 25 procent. Han undrade då, lite illmarigt hur många ton jordgubbar man måste släpa hem för 100 kronor.
En insändarförfattare räknade på ekvationen och kom fram till följande: Första litern alltså 20 kr. Liter 1 och 2 tillsammans 15 kr/l. Vid 3 l är priset nere i 11:60 per l vilket blir summa 34:80. Men redan vid 4 l har priset sjunkit till 8:25 kr/l vilket blir 33 kr.
Sedan kommer raset allt snabbare. 8 l kostar 20 kr (literpris: 2:50), 16 l 3:96 (literpris o:25 kr). "Jag slutar vid 20 l för 1:65 (literpris 0:08 kr) eftersom jag insåg att jag aldrig skulle komma upp i 100 kr", slutade insändaren.
Men en professor i matematisk statistik fortsatte den 20 jul med uträkningen. Jag ska inte ge er de vetenskapliga tabellerna utan bara konstatera att vid 40 l blir literpriset ett öre. Och det finns ju inte.
Jag tror dock inte att Wassbäck ägnar sig åt sådan här Ebberöds bank, men för att inte äventyra den fortsatta odlingen köper jag en liter i taget, betalar och köper en ny och så vidare. Sedan släpar jag hem 40 l för 800 kr i stället för genanta 40 öre, som inte heller finns.