Högerpaktens försäkringschock
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Men högerpakten vill till varje pris undvika att prata om de oundvikliga konsekvenserna som kommer av deras förslag. För nästan alla kommer att påverkas i någon mån av det, det vill säga alla de som någon gång åker eller använder ett motorfordon. Högern vill gärna prata om att den enskilde inte behöver betala för någon annan än sig själv, inget om hur vardagen kommer förändras för de flesta. Därför är det på sin plats att vi tar upp oundvikliga följder av deras förslag som drabbar den enskilde.
I till exempel Vimmerby finns en kille på 23 år som har en sju år gammal Saab. Inget ovanligt att ha en bil med några år på nacken, särskilt inte om det är ens första bil. I dag betalar han 3 474 kronor per år för sin bilförsäkring. Får högerpakten som de vill kommer 23-åringen från Vimmerby att få betala i 10 422 kronor. Kan man verkligen räkna med att folk har råd med sådana kostnader, även om man har en hyfsad lön? Det är tydligt att ett sådant förslag bara gynnar människor med väldigt gott om pengar.
Den enda orsaken vi kan komma på till att högerpakten föreslår detta är att man desperat försöker hitta någon inkomstkälla för att täcka de 50 miljarder kronor i utgifter som man missräknade sin budget med i Bankeryd. Eftersom man inte satsar på kollektivtrafik eller något annat som kompensation kan det inte finnas några andra motiv. Detta är typiskt för moderaternas - och därmed högerpaktens - sätt att tänka. Var och en ska sköta sig själv, ingen hjälper någon annan.
För förslaget får konsekvenser. Hur hög försäkringspremien blir beror på en rad olika faktorer - var du bor, hur mycket du kör, om du bor i ett brottsdrabbat område, om du har ny eller gammal bil är några exempel. Högerpaktens förslag leder till att alla får betala minst det dubbla i försäkringspremium, oavsett om du har väldigt goda förutsättningar. Förslaget drabbar inte bara bilägare - för motorcykelförarna känns förslaget kanske extra mycket. En fördubbling av premierna för en motorcykelägare, som betalar 9 236 kronor per år, resulterar alltså i en kostnad på över 18 000 per år, trots en kort säsong.
Att tänka på konsekvenserna av ett sådant här förslag är alltså oerhört viktigt. Förutom att förslaget är en principiellt viktig seger för moderaternas privatiseringssträvanden och en viktig inkomstkälla för att finansiera skattesänkningar verkar det finnas ett tredje motiv. Hela trafikantgrupper ska prisas ur marknaden, eller som moderaterna själva skriver i förra årets budgetmotion:
"Anledningen är att försäkringsbolagen, som till skillnad från den statliga sjukförsäkringen, beräknar sina premier utifrån förväntade kostnader, skulle höja premierna så mycket på särskilt trafikfarliga fordon att få människor skulle vilja fortsätta att använda dem. "
(Moderaternas budgetmotion 2004 (2004/05:m006), sidan 104.)
Det finns många oklarheter kring hur förslaget ska genomföras i praktiken. Men bara tanken på vad denna typ av förslag kan resultera i för en vanlig person eller familj är bara ännu ett exempel på moderaternas och högerpaktens ogenomtänkta skattesänkariver.
DEBATT
<B>
<P align=left>DEBATT</P></B><FONT size=2>
<P>Krister Örnfjäder och Ann-Marie Fagerström är riksdagsledamöter för socialdemokraterna i Kalmar län.</P></FONT>
<P align=left>DEBATT</P></B><FONT size=2>
<P>Krister Örnfjäder och Ann-Marie Fagerström är riksdagsledamöter för socialdemokraterna i Kalmar län.</P></FONT>