Hur får vi en bättre skola?

Västervik2013-07-15 00:01
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har läst Harald Hjalmarssons debattartikel, måndagen den åttonde juli, och vill ge min syn på det som utifrån min kunskap och erfarenhet är kärnproblemet.

Hur det är med systemfel kan jag inte yttra mig om, däremot vet jag att pedagoger har utfört mycket tidskrävande dokumentationsarbeten.

Hjalmarsson skriver bland annat; ”Vi tror nämligen att föräldrar och väljare främst är intresserade av resultat, inte av vissa specifika metoder.”

nästa citat lyder; ” Motståndarna verkar anse att allt är perfekt, inget i organisationen eller metoder behöver eller kan förändras. ”

Jag undrar hur du tänker omkring detta med metoder?

För om de metoder som används inte fungerar då bör man väl byta metod till en som visat sig fungera och vara hållbar i praktiken och inte bara är teoretiskt formulerad och nedskriven på ett papper?

Kärnfrågan handlar, enligt mina erfarenheter och kunskaper, om hur pedagoger, och övriga vuxna i skolan, bemöter och behandlar barnen och där finns omedvetenheten om att det är den vuxnes beteende och bemötande av barnen som är den egentliga orsaken till att resultaten blir som de blir.

Pedagoger, precis som andra människor, gör vad de tror är bra för barnen, så detta är inte ämnat som kritik från min sida. Jag föredrar att verka för att förändra för att förbättra och barnens resultat kan förbättras när kloka pedagoger tar till sig och lär av en pedagogik som bevisligen fungerat i praktiken i 15 år.

Egentligen kan jag ödsla hur mycket som helst med ord och det händer ändå ingenting, sker ingen förbättring praktiserad i handling. Det är handling i praktiken som gör skillnad och räknas och ger resultat, inte bara snygga formuleringar på ett papper.

Därför föreslår jag att politiker, rektorer, tre-fyra föräldrarepresentanter samt kanske till och med en VT-reporter gör ett studiebesök hos Björntomtens och Tittmyrans förskolor i Gävle kommun och med egna ögon se, egna öron höra, ställa frågor till pedagogerna om hur de arbetar, varför och vilka resultat deras pedagogik ger. Vad som gör att deras metod fungerat utmärkt i 15 år. Grundskolan har tydligen också infört samma metod i och med att första kullen barn från förskolorna började i grundskoleklass.

Ett studiebesök som enligt min mening skulle vara väl värt skattepengarna om kommunens förskolor och skolor införlivar den pedagogiken här. De positiva resultat som efterhand skulle visa sig bland eleverna kommer då att ge svar. Skolan skulle med all säkerhet bli en avsevärt trevligare arbetsplats för alla som arbetar där, alltså både elever och vuxna.

Det är många timmar barn tillbringar i förskola och skola därmed har också personalen stort inflytande över barnens utveckling och beteende även att föräldrar är huvudansvariga.

Läs mer om