Arbetsmiljön i skolan är en helt avgörande fråga för kommunen. Det är barnen som är vår framtid. En förutsättning för att våra barn skall få rätt start i livet är en skola som sätter kunskaper, utvecklingsmöjligheter och fasta normer högt. Detta i sin tur förutsätter hög närvaro i skolan av vuxna som har förmågan att skänka barn och ungdomar lugn och trygghet och som är en fast hand att hålla sig till.
Vi sverigedemokrater lade därför i höstas i kommunfullmäktige ett förslag om att skolorna i Västerviks kommun skall införa klassmorfar och klassmormor, det vill säga vuxna, oftast seniorer, som på ideell basis är närvarande i skolan, som stöd för eleverna. På de håll i landet där detta system redan genomförts har det lett till mindre bråk och mobbning i skolan och inte minst att barn som varit utsatta blivit tryggare. Klassmorfar och klassmormor utgör en fast punkt i elevernas tillvaro, som stöd till exempel på raster eller som läxhjälp. Systemet ger också lärarna möjlighet att använda mer tid till barn med särskilda behov. Ett återkommande spörsmål för många lärare är annars att de måste använda alldeles för mycket tid till annat än att vara just lärare och även här kan således klassmorföräldrarna vara ett gott stöd. Den enda ersättningen man som klassmorfar eller klassmormor får för sin insats är att man äter tillsammans med eleverna och då blir bjuden på lunchen av respektive enhet.
System med seniorer i skolan (och förskolan) genomförs just nu, efter en motion från oss sverigedemokrater, i vår grannkommun Oskarshamn. Vi är övertygade om att också de flesta av kommunpolitikerna här i Västervik, och i synnerhet våra skolpolitiker, i grund och botten anser att klassmorföräldrar är bra. Desto mer ledsamt tycker vi därför att det är att barn- och utbildningsnämnden och kommunstyrelsen nu yrkat avslag på att genomföra detta system i Västervik. Man hävdar att man för närvarande inte skulle ha möjlighet att ta emot och organisera ytterligare resurspersoner i Västerviks skolor. Man hänvisar till att skolan i dag tar emot många praktikanter, praoelever och lärarstuderande samt håller ett antal FAS 3-platser. Man hänvisar slutligen till att antalet praktikanter kommer att öka med tanke på kommunkoncernens åtagande för personer som står utanför arbetsmarknaden.
Detta är ett resonemang vi inte förstår: Vi talar här om människor med stor och varierad erfarenhet av livet och oftast stor vana vid barn. Klassmorföräldrarna är ett stöd för hela verksamheten och torde snarare avlasta personalen och underlätta för dem att ägna sig åt att introducera praktikanterna och stödja lärarstudenterna, så att dessa kan göra en så god insats som möjligt och själva få bästa möjliga utbyte av sin praktik och utbildning.
Klassmorföräldrar ger positiva effekter som vida överstiger insatserna för att få igång denna verksamhet. Detta tror och hoppas vi att de flesta kommunpolitiker vet och förstår. Som jämförelse räknar Oskarshamns kommun med att systemet för introduktionen av seniorerna per år kommer att kräva 2 personer x 4 dagar, alltså totalt 8 arbetsdagar per år, tid för rektor att administrera och organisera seniorernas insatser samt kostnad för annonsering i tidningen och framtagande av informationsbroschyr, samt ovan nämnda måltider. Alltså kräver systemet mycket små insatser i relation till vad det ger tillbaka i form av klassmorföräldrarnas insatser. Därtill kan dessutom läggas att systemet visat sig minska skadegörelsen i skolan.
Vi utgår från att kommunens politiker i de andra partierna vill ha en så bra och trygg skola som möjligt och att de sätter barnens bästa i första rummet. Vi sätter därför vårt hopp till att kommunfullmäktige kommer att se detta i rätt perspektiv och säga ja till att vi inför klassmorfar och klassmormor i kommunens skolor.