Infrastrukturinvestering kostnad eller tillväxtkraft?

Vad innebär en satsning på att underhålla och satsa på nyinvesteringar i vägar och järnvägar? Är det en kostnad som man kan skjuta framför sig eller är de en investering som ger avkastning och därmed återbetalar sig?

Västervik2007-09-11 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Om man studerar den tidigare socialdemokratiska regeringen kan man konstatera att den bedömde att underhåll och satsning på vägar och järnvägar var en kostnad som skulle hållas tillbaka så långt som möjligt. Det var därför man skapade ett underhållsberg som man skjutit framför sig och som i dag motsvarar en satsning på ca 20 miljarder. Det är ett helt ofattbart resursslöseri som den tidigare vänstermajoriteten skapade och som den nuvarande Alliansregeringen har att försöka göra något åt. Det kan dock lätt framstå som att den nuvarande regeringen är ansvarig för bristerna - men så är inte fallet. Det blir både patetiskt och obegripligt när socialdemokratiska företrädare i länet tar sig ton och uppenbarligen drabbats av minnesförlust om det egna ansvaret!

Det är samtidigt oroande att en företrädare för Alliansregeringen såsom finansminister Anders Borg inte heller tydligt markerar att han ser satsningar på vägar och järnvägar som en tillväxtkraft och något som ger avkastning. I en artikel i Västerviks-Tidningen i förra veckan framkommer det att finansministern ser länets erbjudande om förskottering av infrastrukturinvesteringar med stor skepsis. Argument som används är att det kan vara dyrare för länet kommuner att låna pengar än för staten. Det kan säkert vara så att vi regionalt lånar pengar några räntepunkter dyrare än staten gör.
Men, det han då helt bortser ifrån är det faktum att alternativkostnaden för länets olika delar kan vara att investeringarna skjuts långt in i framtiden. I vissa fall kanske inte blir av beroende på att den förra sosseregeringen misskötte underhållet. Då uppstår stora nya kostnader för samhället och dessutom tar man inte till vara den tillväxt som investeringarna skulle bidra med. I dagarna redovisades exempelvis en analys av tillväxtkraften i en satsning på E22. Summariskt kan man säga att en satsad krona genererar fyra kronor i avkastning. Även med ett företagsekonomiskt perspektiv är det oerhört bra avkastning på en investering.

Det är ett statligt ansvar att sköta investeringarna i vägar och järnväg och underhållet av dessa, det har man inte gjort på mycket lång tid, socialdemokraterna bär det avgörande ansvaret för detta. Alliansregeringens har nu den stora uppgiften att återställa Sveriges järnväg och vägar genom underhåll och investeringar. Låt inte ett kameralt perspektiv som räknar räntepunkter begränsa synfältet, släpp loss tillväxtkraften i Kalmar län - anslå statliga medel till investeringar i vårt län och/eller låt oss i länet förskottera så att investeringarna blir av. Vi är beredda att ta ansvar, regering och riksdag kan göra det möjligt!
DEBATT
Christer Jonsson är centerpartist och landstingsråd.
Läs mer om