Inga fler motorvägar i Sydsverige

Inga fler motorvägar. Ledande miljöpartister i Skåne, Blekingen och Kalmar län anser att det inte ska byggas fler motorvägar i Sydsverige.Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Inga fler motorvägar. Ledande miljöpartister i Skåne, Blekingen och Kalmar län anser att det inte ska byggas fler motorvägar i Sydsverige.Foto: Hasse Holmberg/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-09-12 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Just nu pågår en intensiv debatt om det svenska klimatet. En blöt sommar med utslagna skördar, inställda tåg och översvämmade källare har åter ställt frågan på sin spets. Men trots att vårt medvetande om situationen ökar fortsätter vi att öka den svenska andelen av fossila växthusgasutsläpp.
Allra värst är utvecklingen på transportsidan. Aldrig tidigare har vi i Sverige varit så beroende av transporter. Biltrafiken spås öka med närmare 30 procent fram till 2010. De långväga transporterna på väg ökar stadigt och i dag har närmare 70 procent av det gods som når till exempel de skånska hamnarna sin destination utanför regionen. De klimatvinster som uppnås genom förbättrade motorer och nya bränslen äts med råge upp av ökande trafikvolymer. Detta är enligt vår mening en fullständigt ohållbar utveckling som måste brytas.

Inte många transportlösningar är så skonsamma gentemot miljö och klimat som de spårbundna. En resenär på ett modernt svensk tåg bidrar till att ett gram koldioxid släpps ut per kilometer. Det är mindre är den bilburne släpper ut genom att vrida om nyckeln. Det är i skenet av detta som det framstår som en milt sagt märklig politisk position då samtliga berörda län längs E22 nu slagit sig samman i det så kallade Samverkansprojektet E22 AB för att med Sydsvenska Handelskammaren i spetsen lobba för en snar utbyggnad av E22 till fyrfilig motorväg, i dess totala sträckning.
Alla vet att motorvägar är trafikgenererande. Vi vet att höga farter, trots mötesseparerade vägsträckor, skadar och dödar fler människor i trafiken. Vi vet att en fullskalig motorväg längs hela E22:ans sträckning kostar svindlande 14 miljarder kronor i skattemedel - minst. Pengar som naturligtvis gör betydligt bättre nytta på i spårbunden form.
Utifrån detta har miljöpartiet i samtliga berörda regioner förespråkat en 2+1-utbyggnad av E22 i de delar där trafiksäkerhetsåtgärder så kräver. Det är en rimlig lösning ur många aspekter. Det är en mindre trafikgenererande lösning. Det uppfyller väl de behov som finns ur trafik- och framkomlighetssynpunkt. En 2+1-lösning kostar dessutom blott en tiondel av den lösning som majoriteten i de berörda länen bestämt sig för.
Och detta sker alltså trots att jordens klimat stadigt försämras. Det sker trots alla politiska högtidstal och internationella löften om sänkta utsläpp av växthusgaser. Och det sker trots att lösningarna finns. Miljöpartiet i Region Skåne, Blekinge och Kalmar län menar att det nu är hög tid att gå från ord till handling. Det behövs inga fler motorvägar i Sydsverige. Vad som krävs är nya och förbättrade spåralternativ; för såväl gods som persontransporter.

I Skåne har utbyggnaden av södra stambanan och västkustbanan högsta prioritet. I kombination med kraftfulla satsningar på Pågatågstrafiken skapar detta ypperliga förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling på tågsidan. I Blekinge behövs ett snart igångsättande av projektet Sydostlänken i syfte att binda samman Blekinge med södra stambanan och därmed förbättra gods- och persontransportmöjligheterna.

I Kalmar län måste en kraftfull uppgradering av både Tjustbanan mellan Västervik och Linköping samt Stångådalsbanan till Kalmar bli verklighet för att tidsmässigt göra tåget konkurrenskraftigt i relation till vägtransporterna.
Ur klimat- och miljösynpunkt finns inte så många val att göra. Även om vägtrafik naturligtvis för all överskådlig framtid kommer att vara en naturlig del av vårt transportbehov kan den inte i förlängningen utgöra normen.
Visst behöver vägar rustas upp och trafiksäkerhetsåtgärder krävs längs E22 såväl som på annat håll. Men det behövs verkligen inga fler motorvägar. Framtiden går på två spår.
DEBATT
Anders Åkesson är regionråd för miljöpartiet i Region Skåne. Claes Jansson är gruppledare för miljöpartiet i Blekinge. Akko Karlsson ingår i miljöpartiets partistyrelse och är vice ordförande i Regionförbundet i Kalmar län. 
Läs mer om