Ingen E 22 nu heller?
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
I sommar ska Vägverket och Banverket presentera reviderade planer för E22 och Tjustbanan som man väljer att hantera som ett paket. Vad de planerna innehåller vet ingen, men det ser inte hoppfullt ut. Man hittar säkert ett brobygge i Norrland eller en järnvägssträcka som ingen åker på men som måste prioriteras av regionalpolitiska skäl. Det är ju så det brukar bli, vi är rätt luttrade vid det här laget.
Det är synd att inte heller den här regeringen verkar begripa hur viktigt det är för vår regions utveckling med en fungerande infrastruktur. Den förra regeringen gjorde absolut ingenting och vi hade hoppats på mera handlingskraft nu.
I tisdagens Västerviks-Tidningen kunde vi dessutom ta del av ett förslag från en centerpartist i Linköping om fler stopp längs med Tjustbanan. I så fall blir restiden restid ännu längre än dagens en timma och fyrtio minuter, vilket gör Tjustbanan helt omöjlig för arbetspendling mellan Linköping och Västervik. Förslaget går helt på tvärs med de tankar som presenterats av bland andra Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson. Om Tjustbanan ska kunna överleva måste den bli snabbare och modernare - inte motsatsen.