Ja till vägbyggen - nej till trängselskatter!
Blir kvar? De här har vi tydligen inte sett för sista gången!Foto: Leif R Jansson/Scanpix
Foto: Fotograf saknas!
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Några svar gavs i en debattartikel i lördagens Dagens Nyheter, där de fyra borgerliga partiledarna bland annat sa sig vara beredda att säga ja till trängselskatter i Stockholm för att finansiera kringfartsleder, exempelvis den så kallade Förbifart Stockholm.
I samma veva meddelade de fyra också att de vill skrota Citybanan - en sex kilometer lång pendeltågstunnel under huvudstaden, som redan på projektstadiet har spräckt alla tänkta budgetramar.
Partiledarna konstaterar att socialdemokraterna allvarligt har försummat infrastrukturinvesteringar i huvudstadsregionen, ett alldeles riktigt påpekande. Men de ägnar ingen större möda åt följderna av socialdemokratisk politik för infrastrukturen i resten av landet. Såhär skriver de:
"Det är inte bara i huvudstadsregionen som pengar saknas till allt som behöver göras. Det norrländska vägnätet lämnar åtskilligt i övrigt att önska, vilket bland annat påverkar våra basindustriers konkurrenskraft.
Utvecklingsmöjligheterna för Göteborgs hamn hämmas av infrastrukturen till lands. Standarden på E 22 från Kalmar via Blekinge till Skåne är undermålig och E6 genom Bohuslän är otillräcklig. Listan kan tyvärr göras lång och till detta får vi återkomma."
Det bidde knappast ens en tumme för Kalmar län och för vår kommun. Det verkar som om även de borgerliga partierna tror att E 22 börjar i Malmö och tar slut i Kalmar. Däremot ska det - återigen - byggas vägar i Norrland. Har vi hört det förut?
Nu gäller det att ligga på regeringen och se till att löftet om att "återkomma" i frågan faktiskt infrias. E 22 måste byggas ut till motorvägsstandard även norr om Kalmar - den är en av våra farligaste och hårdast trafikerade vägar och det är faktiskt skandal att den får se ut som den gör.
Visst kan man diskutera avgiftsfinansiering av nya vägar i framtiden. Men att koppla ihop den frågan med trängselskatten som partiledarna gör är faktiskt helt onödigt. Det är två helt olika frågor som inte har något med varandra att göra. Det går utmärkt att ge den sittande grundlagsutredningen i uppdrag att titta på möjligheterna av att ta ut kommunala vägavgifter utan att för den skull införa något slags interrimistisk trängselskatt vars överskott (om det nu blir något, det försök med trängselskatter som avslutades den siste juli kostade i stället många miljoner i månaden) ska kunna fonderas, som de fyra föreslår.
En fullkomligt obegriplig ståndpunkt, åtminstone om man missade andemeningen i en artikel på Dagens Nyheters debattsida i början av veckan. Där skrev nämligen tre tillträdande centerpartistiska riksdagsledamöter att de ämnade rösta för ett införande av trängselskatt när frågan kommer upp i riksdagen. Det verkar onekligen som om framför allt moderaterna har försökt undvika en konflikt genom att falla undan för påtryckningar, något som inte bådar gott för arbetsdynamiken i regeringen - för att inte tala om den interna svekdebatt som kommer att bli följden framför allt för moderaterna.
Sammanfattningsvis: Det är bra med satsningar på vägar och då inte bara i Stockholm. Det är fullt rimligt att tänka sig att vägsatsningar delvis finansieras med vägavgifter, Men trängselskatten är en djupt orättvis pålaga på dem som har sämst råd och den bör omedelbart skrotas.