Jag är med på tåget och SJ

Amanda. Akko Karlsson tror mycket på biogaståget Amanda. Arkivbild: Mattias Ahlm

Amanda. Akko Karlsson tror mycket på biogaståget Amanda. Arkivbild: Mattias Ahlm

Foto:

Västervik2007-03-12 00:25
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Tack grabbar i Västervikståget 2000 för en mycket bra beskrivning på Tjustbanans med och motgångar. Tack för artikeltipset som jag har läst.
Med all respekt för våra journalister kan jag bekräfta en viss förvåning även från mej, över det "påhopp på SJ" som rubriken och texten gav uttryck för.
Vad jag sa var att banan, som ju ligger utfylld på den gamla smalspårsbädden har problem med att klara trafiken, framförallt gods.
Och vidare "att det finns en självpåtagen mytbildning som dödar framtiden för banan och att både politiker och tjänstemän har ett ansvar att hålla sej uppdaterade på fakta och inte sprida myter."
Föredragande från SJ gav nämligen ord för den myt som håller på att döda Tjustbanan, det vill säga att ingenting har gjorts på banan och att trafik därmed är omöjlig.
(Inte bara Kustpilen utan tåg i allmänhet och gods i synnerhet )

Därav pekade jag ut de 40 miljonerna som ni beskriver väl (akut eftersatt underhåll). Jag sa även att vi (SJ och KLT) måste tuffa till oss som kund gentemot Banverket :
"Har vi person- och godstrafik är det Banverkets förbannade skyldighet att sköta drift och underhåll enligt reglerade avtal." Väl medveten om att det är brister men att just akuta reparationer har gjorts för att trafiken rullar, om än med de under 1970-talet inköpta Y1:orna som är särskilt tåliga för dålig bankvalité .
Ingen tar upp Amanda som en möjlighet, det biogaståg som är i skick som ny och klarat sin drift med glans (förutom efter olyckan i Västergötland). Här handlar kostnaderna för att fortsätta med Amanda om cirka en miljon kronor per år, rusta spåret och kanske spara elektrifieringen så att vi kan bli det fossilfria län 2030 som vi avser. Världsunikt dessutom med mycket good will för forskning och utveckling. Y2 Kustpilen, som vi redan äger, går också att bygga om till biogaståg.

Jag försöker alltid att hålla mig något så när uppdaterad på fakta och kommer gärna på besök till er ute i driften.
Själv tar jag uppgiften på stort allvar att man på region- och riksnivå skall känna till och ta ansvar för fortsatt tågtrafik på Tjustbanan med gott underhåll som krävs.
Banverket har just genomfört en omorganisation men visst häpnar de på riksplanet när vi uppdaterar dem på bankvalitén här: max 10 km/tim. Banverket har ett utökat underhållsbehov på 30 procent men budgeten har inte utökats. Förra regeringen satsade på järnväg, den nya satsar på asfalt.
Harald Hjalmarsson och hans allians kompisar har ett stort ansvar för Tjustbanan gentemot regeringen.

Vi har ett mycket gott samarbete med SJ som har ett nyvaknat intresse för Kalmar län. De ser och får löpande uppdatering om de investeringar som görs i länet. Det var med stor glädje jag kunde meddela SJ-chefen om den utveckling som väntas när Holiday Club kommer till Västervik. År 2009-2010 ser vi ett stort behov av bra reselogistik till Västervik.
Västerviktåget kan få draghjälp, se bara på www.aretaget.nu. Med modiga framsynta politiker kan det bli en framtid med högt resande och god komfort. Miljöpartiet är redo.
DEBATT
Akko Karlsson, Gamleby, är miljöpartist, vice ordförande i  regionförbundet  och  landstingsledamot. 
Läs mer om