Jag röstar för en levande landsbygd

Västervik2014-08-27 00:01
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Livet är fyllt av svåra val. Det kan handla om de mindre, vardagliga valen eller de stora valen kring skola, vård och omsorg.

En del frågor har varierande angelägenhetsgrad sett över tid. Andra är alltid angelägna.

Det kan vara frågor som berör samhället i sin helhet, varvat med de gigantiska och svårgreppade frågorna kring vår värld och kommande generationers välmående.

Vi gör våra val utifrån den verklighet som är vår. Vi bygger den på bland annat erfarenhet, omgivningens inverkan, ideologi, tradition och sociala normer. Din karta av verkligheten ser kanske inte ut som min och det har jag full respekt för.

En av de viktigaste frågorna för mig, handlar om besöksnäringens framtid. Om de beslut som påverkar de spelregler och förutsättningar vi har för att utvecklas.

2010 antogs en nationell strategi för besöksnäringen där strategin formulerar en kaxig vision:

”Med fokus på hållbarhetsfrågorna ska vi fördubbla svensk besöksnäring på tio år. 2020 är besöksnäringen Sveriges nya basnäring. Resmålet Sverige är ett naturligt förstahandsval för den globala resenären. Näringen omsätter 500 miljarder kronor och vi erbjuder 35 exportmogna destinationer. En av de viktigaste nycklarna finns i mer offensiv och systematisk destinationsutveckling.”

Initiativet togs av Svensk Turism, i dialog med näringens olika aktörer och i samarbete med bland andra SHR, Visit Sweden, Tillväxtverket och Nätverket Sveriges Regionala Turistorganisationer/Västsvenska Turistrådet. Allt uppbackat med ekonomiskt stöd från Jordbruksverket.

Svensk Turism företräder den samlade svenska besöksnäringen med cirka 10 000 företag.

Fem utvalda destinationer i Sverige har under tre år investerat 50 miljoner kronor av statliga pengar och minst lika mycket av eget kapital, för att lyfta näringen och destinationerna - till glädje för många kommuner i form av växande företag och alla positiva effekter som det innebär.

Som boende på landsbygden och engagerad i besöksnäringen känner jag därför en stor oro när jag hör om förslaget att dubblera restaurangmomsen och arbetsgivaravgifterna för unga – den så kallade ”dubbelstöten”.

Besöksnäringen är en snabbt växande bransch som sysselsätter många unga människor, inte minst på landsbygden. Små besöksnäringsföretag befolkar de mindre orterna och ger liv åt ”storstadsmellanrummen”. Det är i dessa företag många unga får sin introduktion i arbetslivet och ges möjlighet att växa som individer. Utmaningarna som kommer med att driva besöksnäringsföretag på landsbygden till trots, väljer många företagare att expandera och utveckla - att ge liv åt hela Sverige!

Din karta ser kanske inte ut som min karta. Men mina erfarenheter, de värderingar jag är uppväxt med och det jag betraktar som sunt förnuft, kräver att jag väljer ett parti som ser det verkliga värdet i ett spirande näringsliv på landsbygden.

Peter Göransson är besöksnäringsföretagare i Tofvehult och representant för bondeståndet i VT:s ståndskrönika. Här delar han sina tankar om riksdagsvalet 14 septe

Läs mer om