"Jag svarar gärna igen"

Debatten om skolan och lärarnas arbetsuppgifter går vidare. I dag svarar Lärarförbundets ordförande Lars Andersson på kommunalrådet Harald Hjalmarssons tidigare inlägg.

Skoldebatten går vidare.Foto: Scanpix

Skoldebatten går vidare.Foto: Scanpix

Foto: Ingvar Karmhed/SCANPIX

Västervik2010-06-22 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Det är glädjande att Harald Hjalmarsson fortfarande anser att frågan om lärares arbetsuppgifter är viktig. Vi är överens om att något måste göras. Det som förvånar mig är att Hjalmarsson verkar ha glömt att vi redan listat en mängd uppgifter som kan tas bort från lärarna. Även det möte vi hade i Lärarförbundets lokaler var enligt vår uppfattning konstruktivt och borde gett svar på din fråga. Men eftersom du, Harald Hjalmarsson, fortfarande står undrande inför lärares arbetsuppgifter står jag gärna till tjänst och radar upp några av de uppgifter som inte kräver kvalificerad lärarkunskap: taxi/bussvakt, vakt i omklädningsrum, matvakt och att agera bespisningspersonal, städa hyllor och skåp, städa leksaker och dess lådor. Beställa mat och material (pennor, papper, toner till skrivaren/kopieringsmaskin med mera), tvätta gardiner/dukar/kuddar/filtar/handdukar och så vidare. Dessa uppgifter kan verka ynkliga, men slukar en hel del tid som utbildade lärare skulle kunna använda till att utveckla verksamheten i stället.Sedan har vi ett antal uppgifter som kräver tid och energi och som lärare är ålagda att göra för de hör samman med lärarjobbet. Harald Hjalmarsson tar själv upp ett exempel, de skriftliga utvecklingsplanerna. Listan kan kompletteras med skriftliga omdömen, åtgärdsprogram, "kunskapssammanställningar" för alla elever, framtagandet av handlingsplaner, frånvarorapportering.... Dokumentation som riskerar inte bli något annat än skrivbordsprodukter, som är tidskrävande att framställa men till liten nytta om det bara leder till att vi pekar på problemen men inte har resurserna eller tiden att åtgärda dem. Vad är ditt förslag, att Lärarförbundet skall gå ut till medlemmarna och säga att det där behöver ni inte göra? Jag tror nog att både arbetsgivaren och föräldrarna skulle ha en del att invända, liksom Skolinspektionen. Jag anser i stället att kommunens lärare ges tiden som behövs för att kunna göra verklighet av visionerna. Det borde vara en självklarhet att när det kommer nya uppgifter får man mer tid för att göra dem eller så utgår gamla uppgifter men så icke i skolan. De arbetsuppgifter som borde blivit ett verktyg för skolutveckling har i dag blivit en belastning.Jag kan ge ytterligare några konkreta förslag som direkt skulle få betydelse för elevernas undervisning och lärarnas arbetsmiljö: kuratorer tillgängliga för alla elever oavsett årskurs, färre elever på varje specialpedagog för att undvika väntetider på flera veckor, speciallärare på varje skola för de elever med behov av särskilt stöd, arbetslag som innehåller olika lärarkategorier som kan ta ansvar för olika arbetsuppgifter utifrån sin expertis, "tillsynslärare" som i sin tjänst har tid för administrativa uppgifter som till exempel material- och läromedelsbeställningar, avtal med städ/kost/vaktmästare som ser till att alla uppgifter som föräldrar och arbetsgivare förväntar sig ska bli gjorda (till exempel städning av hyllor, förråd etc) görs av andra än lärarna.Jag är säker på att om de som pratar med lärare ute i verksamheten kommer de att ge dig fler förslag på uppgifter som kan utgå eller minskas i omfattning samt andra förändringar som skulle leda till bättre resultat för eleverna och en bättre arbetsmiljö för lärarna. Vi åker gärna på en gemensam studieresa med arbetsgivaren till Finland för säkert finns det något att lära där. Vi kan också följa med på studiebesök här i kommunens skolor för möta lärare som kan ge dig ytterligare svar på de frågor du har om förutsättningar i vår egen kommun.Oavsett var villkoren för skolan har formats och av vem de bestämts är det här i Västerviks kommun som de måste hanteras. Vi lärare tar gärna vårt ansvar och gör vårt bästa för att nå de nationella målen. Men det är du Harald Hjalmarsson, i egenskap av folkvald politiker, som har det yttersta ansvaret för vilka förutsättningar elever och lärare ges.
Debattreplik
Lars Andersson är ordförande i Lärarförbundet i Västervik.
Läs mer om