Jan Björklund slåss mot väderkvarnar

Västervik2011-05-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är med stor besvikelse jag ser att Björklund nu vill införa skolk i betyget. Denna förändring, som kan liknas med att slåss med väderkvarnar spelar ingen som helst roll. Skolk är något som sker kontinuerligt och därför borde elever, samt målsmän om de är under 18, informeras när det inträffar.

Fast det största problemet med denna reform är inte dess meningslöshet. Utan det är att den cementerar skolplikten i den svenska skolan. Som liberal och upplyst person så anser jag att skolans mål ska vara kunskap, inte närvaro. Grundskolan ska inte vara en hållplats där eleverna sitter av 9 år utan att lära sig något. En elev som är duktig kanske bara behöver plugga i 7 år för att nå sina kunskapsmål medan en annan elev kanske behöver 10 år. Denna reform skulle även ge ett stort lyft för gymnasiet där det i dagsläget är ett stort problem med att eleverna ligger så otroligt olika kunskapsmässigt.

Personligen så hade jag missgynnats av Björklunds förslag då jag, under högstadiet, räknade färdigt årskurs 9:s matematikkurser redan i 8:an. Björklunds förslag tvingar mig att sitta med på matematiklektionerna hela 9:an utan att göra något, tid som jag istället kunde använda för att förbättra mina andra ämnen. Lyckligtvis fick jag det, för att Jan Björklund var nyvald och hade inte hunnit försämra skolan.

Kunskapspliktsystemet är lösningen som krävs för att Sveriges utbildning ska bli bättre. Reformen finns redan i Finland, ett land som anses vara ett föredöme i skolfrågor. Systemet som Björklund nu inför är ett tydligt exempel på hur han anser att systemet ska gå före individen och närvaron före kunskapen.

Debatt
Axel Werin är moderat i Kalmar kommun.
Läs mer om