Urbaniseringen är en global trend som präglar samhället och förändrar livet för människor och företag. Städerna blir allt viktigare men med fungerande infrastruktur behöver de inte ställas mot landsbygden. Tillgången till fungerande mobiltäckning och internetaccess har blivit allt viktigare för både privatpersoner och företag. För att ta reda på hur förutsättningarna att bo och verka ser ut i Kalmar har Handelskammaren inlett en kartläggning av mobiltäckningen i länet.
För att driva företag idag är tillgång till bredband och mobiltäckning en ödesfråga. Konsumenter kan få tillgång till en oöverträffad bredd av tjänster och produkter via internet och e-handel oberoende av var de befinner sig. På samma vis kan företag snabbare och enklare nå betydligt bredare marknader över så gott som hela världen. Omvänt gäller förstås att andra företag får tillgång till den svenska marknaden och därmed konkurrerar inte minst med små och medelstora företag. Det betyder att svenska företag som saknar fungerande uppkoppling och tillgång till den digitala marknaden inte bara förlorar i konkurrenskraft mot andra svenska företag utan också mot en internationell marknad. Det är både en förlust och en utebliven vinst.
Oavsett om det handlar om produkter eller tjänster digitaliseras en allt större del av ekonomin. Idag gör de flesta sina bankärenden via internet, inköp föregås av prisjämförelser på nätet och affärsmöten kompletteras med sociala nätverkstjänster och videokonferenser. Teknikutvecklingen skapar nya möjligheter för både hushåll och företag, men den ställer också nya krav på den grundläggande infrastrukturen. Mobiltäckning och bredbandsutbyggnad går hand i hand. Internetinfrastrukturstiftelsen, IIS, har i sin återkommande undersökning ”Svenskarna och internet” visat att tillgången till mobilt internet blir en allt viktigare del av hur vi får tillgång till information och kommunicerar. Nästa generations mobilnät, 4G, kräver fiberuppkoppling till masterna, vilket i sin tur kräver att det finns en välutbyggd bredbandsinfrastruktur att ansluta masterna till. Bredband är en nödvändig men inte tillräcklig del av kommunikationsinfrastrukturen. Framtidens företagsklimat och boendemiljöer kommer att bedömas både utifrån fasta och mobila uppkopplingsmöjligheter.
Den kartläggning som Handelskammaren har tagit initiativ till syftar till att identifiera mobiltäckningens vita fläckar i länet och se vilken effekt det har för tillväxten. På så vis skaffar vi oss en bild av förutsättningarna att bo och verka som privatperson och företag. Tillgången till fungerande, pålitlig uppkoppling – både fast och mobilt – är inte en konkurrensfördel idag. Det är en hygienfaktor. Omvänt betyder det här förstås också att regioner som inte erbjuder tillgång till pålitlig, fungerande uppkoppling blir allt mer isolerade och förlorar sin attraktionskraft både som bostadsorter och företagsklimat. Vår tanke är att vår kartläggning ska utgöra grunden för en dialog med kommuner och telefonoperatörer. En dialog om nutidens och framtidens möjligheter för företagen och de boende i Kalmar län.