Kilometerskatten  - en skattechock baserad på avstånd

Västervik2012-04-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I förra veckan röstade Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet i riksdagen för en kilometerskatt för lastbilstransporter. En sådan skulle vara ett hårt slag mot hela landet och speciellt de delar av landet där avstånden är långa. Vänsterpartierna verkade tro att man genom ett högre pris på vägtransporterna kan tvinga över godset till andra transportalternativ som inte alltid finns.

Vi vet inga transporter på väg som sker för nöjes skull. Men vi vet att en kilometerskatt skulle trycka över kostnaderna för densamma direkt på produktion och på konsumenter. Högre transportkostnader för verksamheter i vår del av landet och i vårt land jämfört med andra länder försämrar självklart företagens konkurrenssituation.

60 procent av transporterna med lastbil i södra Sverige har en längd under 10 mil och är för korta för att det ska vara rationellt med en omlastning till tåg. Företag och konsumenter finns heller inte alltid utmed befintliga järnvägsspår utan är beroende av transporter som är spridda över hela landets finmaskiga vägnät.

En del av vänsterpartiernas debattörer menar att man genom kilometerskatten skulle komma åt en ojust konkurrens från utländska åkare och deras smutsiga "fuldiesel". Men en kilometerskatt påverkar på intet sätt varken åkarnas nationalitet eller drivmedel. Argumentationen om att utländska åkare ska vara med att betala för slitaget på de svenska vägarna och jämförelsen med vägskatter i andra länder i Europa håller inte heller, eftersom Sverige inte är något genomfartsland i Europa, vi ligger ju i en utkant. Utländska åkare som passerar gränsen till Sverige ska i huvudsak leverera sina varor till svenska kunder och kostnaden drabbar då också just svenska kunder. I de fall utländska åkare bryter mot svensk arbetstidslagstiftning krävs det åtgärder av Polis och Transportsstyrelse, en svensk och nationell kilometerskatt har ingen effekt på ojusta villkor.

Vi centerpartister är inte motståndare till lastbilen för transporter. En transport skall alltid göras rationellt utifrån hänsyn till miljö, ekonomi och människor. Därför ska vi inte jaga bilen eller lastbilen utan de utsläpp bilen eller lastbilen ger ifrån sig.

Centerpartiets ambition har alltid varit att hela Sverige ska leva. Vi vill självklart se en mer miljövänlig transportsektor och en ännu bättre utvecklad infrastruktur som möjliggör för effektivare och billigare transporter över hela landet. Vi arbetar målmedvetet för att det ska bli verklighet och för att vi ska uppnå vår vision om en fossilfri fordonsflotta 2030. Men vi kommer aldrig att tysta se på när oppositionen försöker straffbeskatta bort företagens konkurrenskraft och hushållens köpkraft och lägga en död hand över stora delar av Sverige.

Debatt
Läs mer om