Kommunala skolor i länet behöver IT-strategi

En enkät utförd på uppdrag av TeliaSonera visar att flera kommuner i länet saknar strategi eller vision för de kommunala grundskolornas IT-satsningar. I hela Sverige saknar var tredje kommun en sådan plan.

Foto: Scanpix

Västervik2010-10-26 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Åtta av tolv kommuner i Kalmar län besvarade enkäten och av dessa svarade sex att strategi eller vision för IT i kommunens grundskola saknas. Vi vill inte peka ut enskilda kommuner - ambitionsnivån skiljer sig kraftigt åt, även mellan kommuner med IT-strategi för skolan. Däremot är skolan mycket ojämlik vad gäller tillgång till informations- och kommunikationsteknik. Ett fåtal kommuner ser exempelvis varsin bärbar dator till eleverna som en del av dagens utbildning - men drygt 60 procent gör ingen sådan satsning. Skillnaderna är oroväckande. Skolverket anser att 75 procent av landets kommunala skolor har ett ganska eller mycket stort behov av investeringar i IT. Många av skolans styrdokument är skrivna då informationssamhällets kompetenskrav var okända. I dag vet vi bättre. Internationell forskning visar att rätt användning av IT ökar elevernas motivation och engagemang. En brittisk kunskapsöversikt vittnar om ett klart positivt samband mellan IT-satsningar i skolan och elevprestationer, främst i engelska, matematik och naturvetenskap. Ändå använder inte ens var tionde elev i Sveriges högstadie- och gymnasieskola regelbundet dator i matematikundervisningen. Skolverket har påpekat att frånvaron av nationella strategier för IT-användning påverkar skolans ledning. "Utan strategier blir frågor om till exempel utrustning, tillgänglighet och kompetensutveckling lösryckta ur ett sammanhang", konstaterar man. Tyvärr kläms många kommuner mellan sparbeting och tvingande åtaganden. Risken är därför att icke obligatoriska investeringar, så som IT, får stå tillbaka oavsett hur pedagogiskt välmotiverade och långsiktigt lönsamma de är. I enkätsvaren vittnar IT-ansvariga i kommunerna om brist på resurser, svalt intresse från skolledningar och låg IT-kompetens hos lärarna. Även ur IT-sektorns perspektiv är bristen på en nationell IT-strategi för skolan bekymmersam. För att kunna delta i utvecklingen och konkurrera med ledande IT-nationer som Kina och Indien måste vi etablera hög digital kompetens hos både lärare och elever. Kommunerna bör inte vänta på nationella initiativ. Vi uppmanar samtliga kommuner i länet att omgående etablera en konkret och ambitiös IT-strategi för sina skolor. För det första bör hög IT-kompetens bland skolledare och lärare säkerställas. För det andra behövs modern dator- och nätverksutrustning. För det tredje behövs digitala läromedel av hög klass och för det fjärde bör löpande uppföljningar göras i alla skolor. Varje elev i Kalmar bör i sin utbildning ges tillträde till dagens - och morgondagens - informationssamhälle.
Debatt
Jan Pettersson är chef för Offentlig sektor, TeliaSonera, Peter Becker är ordförande i Stiftelsen Datorn i Utbildningen och Kristina Björn, IT-ledare, Barn- och utbildningsförvaltningen, Falkenberg "Årets IT-kommun 2010".
Läs mer om