En av de viktigaste framtidsfrågorna är den om vår miljö och vårt klimat. Mycket av det praktiska och konkreta arbete som krävs sker lokalt i kommunerna. Västerviks kommun tar frågorna om miljö- och klimatförändringar på största allvar. Därför pågår ett aktivt arbete inom många områden.
En av de största miljö- och klimatbovarna är transportsektorn som släpper ut fossila miljö- och klimatpåverkande gaser. Det finns flera sätt att minska utsläppen; färre transporter, fler åker kollektivt, lägre bränsleförbrukning, fossilfria drivmedel. Alla bidrag till en fossilfri transportsektor är viktiga. Hos oss innebär det bland annat satsning på fler och tätare turer i kollektivtrafiken, fossilfri kollektivtrafik 2020 och lokalt producerade drivmedel med lokala råvaror.Torgny Kindh har åter fört fram sin negativa syn på biogas som drivmedel samt kommunens engagemang i Västervik Biogas AB. Vi konstaterar att Kinds och vår uppfattning skiljer sig åt när det gäller biogasens möjligheter. Kind för också fram ett antal påståenden som är felaktiga.
Kindh säger att Tekniska Verken fått konsultuppdrag på ett antal miljoner kronor. Västervik Biogas har 2008-2013 köpt tjänster av Tekniska Verken för 360 000 kr, i snitt 60 000 kronor per år. Huvuddelen är kopplat till stöd i upphandling av mack och uppgradering 2008-2009.
Biogassatsningen i kommunen och länet kommer enligt Kind att kosta skattebetalarna 20 miljoner kronor per år. Den satsning som landstinget gör är i huvudsak fler och tätare turer på vägar och järnvägar. Resultatet för Västervik Biogas har varit negativt. Prognosen för 2014 är ett överskott. De negativa resultaten har inte belastat skattebetalarna mer än utebliven ränta på villkorade aktieägartillskott. Tillskotten återbetalas när bolaget lämnar överskott. Att biogassatsningen kostar skattebetalarna i Västerviks kommun 20 miljoner kronor per år är helt taget ur luften!
När verksamheten ger ett överskott är Västerviks kommuns del 60 procent och Tekniska Verkens del 40 procent. Att bara Tekniska Verken får del av ett överskott är felaktigt.
Kommunen har drygt 300 fordon, av dessa är 50 biogasfordon. En vanlig biogasmodell kostar 208 000 kronor innan moms. Samma bensinbil kostar 184 000 kronor och med diesel 201 000 kronor. Leasingkostnaden är 4 000 kronor per månad med en variation som speglar inköpspriserna. Biogas har 10 procent mer energi än bensin, det betyder att det kostar 1,5-2 kronor mindre per mil att köra på biogas än på bensin. Miljö- och klimatnyttan för man på köpet! Biogas kostar betydligt mindre än diesel, dieselmotorn är effektivare än en biogasmotor så kostnaden per mil blir ungefär densamma. Miljö- och klimatnyttan får man på köpet! Om kommunens bilar körs på bensin istället för biogas blir drivmedelskostnaden för skattebetalarna hundratusentals kronor högre varje år.
Försäljningen av biogas ökar i Sverige och vi är ett föregångsland att använda biogas som fordonsbränsle. Under 2012 ersattes bensin och diesel med biogas så att det gav 260 000 ton lägre fossila koldioxidutsläpp i landet. Västervik Biogas kommer i år att bidra till minskade fossila koldioxidutsläpp med 600 ton. Att vi använder vårt eget avfall till att tillverka ett miljövänligt bränsle som vi använder i våra egna bilar gör ju inte saken sämre.
Vi vill ta vårt ansvar för våra efterlevandes framtid när det gäller miljö och klimat. En del i det är att öka användningen av biogas som fordonsbränsle.
Ordförande Västervik Biogas AB